maandag 27 juni 2016

Wat doe je jezelf als mens toch steeds aan

Legden we bij vorige concerten en flink deel van de verantwoording bij de dirigent. Vandaag was ontsnappen niet mogelijk. 


Midden in de nacht wakker. Nerveus en malen over het concert. Alle gedachten gaan over falen, mislukken en tekortschieten. Slapen is er niet meer bij en uiteindelijk ga ik er maar uit om de stukjes tekst die ik had gemaakt om de liederen aan te kondigen opnieuw te schrijven. Want die waren ook niet goed genoeg in mijn nachtelijk gepieker.

Als we elkaar treffen in de kerk is iedereen nerveus.
Waarom doe ik dit toch steeds weer? Zegt een van de zangeressen.
Ja, zegt iemand anders, terwijl ik ook lekker in de tuin had kunnen zitten.
Omdat je na het concert kan zeggen: kijk, dat heb ik toch maar mooi weer gedaan, zeg ik.


En wat hebben we een heerlijk concert gehad. Het was alle inspanning meer dan waard. Kerkje barstte bijna uit zijn voegen. Bijna dan omdat de brandveiligheidsvoorschriften (3 keer woordwaarde) zeggen  dat er maar honderd mensen in mogen. Maar nadat er 101 mensen binnen waren moest er toch echt aan de deur 'nee' verkocht worden.


Nu probeer ik meestal wel over de dingen na te denken in plaats van te luisteren naar het stemmetje van het ego, maar daar heb ik best wel wat tijd voor nodig dus 's avonds op de bank schiet het volgende grapje grapje in mijn gedachte.

Komt een man bij de dokter.
Wat scheelt er aan? vraagt de arts.
De man steekt beide armen hoog de lucht in en zegt: kijk dokter, gisteren kon ik nog dit maar vandaag kan ik nog maar dit. Waarbij hij zijn armen wat naar beneden laat zakken.


Als je thuis op de bank blijft hangen wordt je als de man bij de dokter en denk je dat je gisteren meer kon dan vandaag. Meestal is angst de drijfveer om jezelf klein te houden.

Dus zingen zonder dirigent, een solo, twee duetten, een lied met de drie dames, met piano begeleiding door Rick en Anemieke ( en een ingehuurde pianiste voor het bloemen duet uit Lakmé). En gezamelijk een tiental liederen a capella. 
Uitdagingen genoeg.

En ooit heb ik gelezen: dappere mensen zijn mensen die angst hebben en het toch gewoon doen.

Met groeten Ton

En nu als een gek het huis schoonmaken. De nieuwe gasten komen om twaalf uur zodat ik op tijd naar  Schiphol kan om naar Los Zuecos te gaan waar de komende dagen het werk aan de weg wordt gedaan.