vrijdag 3 juni 2016

Pijnlijk

We hadden en goede reis maar wel een uurtje vertraging. Dus lagen we pas om half twee in bed.

En.... je kan altijd blij zijn als de afspraken met een bouwer in Spanje op tijd gaan. Dus stapten we om 8 uur vrolijk uit bed.

De poort wordt verzet om de buren overpad te verlenen, daarvoor wordt er eerst een dikke sleuf in de oprit gezaagd. Een beetje een stoffig klusje.


Duidelijk te zien in het spinnenweb.


Daarna een half uurtje met de kango.


En nog een uurtje schepwerk want het moet ongeveer 50 cm diep worden.


Betonijzer d'r in en vullen met beton.

Oei, dacht ik, dit is meteen een goed moment om een paar buisjes in de muur te laten maken zodat er in de toekomst gemakkelijk een watersysteem of elektriciteit doorheen kan. 


En als laatste de pilaren opmetselen.
Om zes uur gaan de mannen huiswaarts en morgen zijn d'r weer.


Tussendoor deed ik van alles in de tuin en maakte foto's.

Voor het eerst zien we de Metrosidero uitbundig bloeien. Bloeien deden ze eerder maar nooit als wij er waren.



Toen de intratuin in Heiloo zijn poorten sloot, kocht ik behoorlijk wat planten voor de helft van de prijs. Onder andere een Wisteria die ik vol ongeduld in de Spaanse tuin zette onder de aanbeveling om snel te groeien. Dat kan ie maar dat deed ie niet. Vier jaar lang stond ie te staan. Er kwamen in het voorjaar blaadjes aan die er in de herfst weer keurig afvielen. Groei zat er niet in.
Tot vorig jaar er ineens een lange scheut door de trap kroop. Blij werd ik er van. 
Vorige vakantie heb ik de scheut voorzichtig losgehaald en aangebonden waar ik vond dat ie zou moeten komen. 
Vanmorgen zag ik dat ie opnieuw lange scheuten heeft gevormd die ik langs het boventerras ga leiden. Moet eigenlijk zeggen 'heb geleid' maar dat is op de foto niet te zien.


En een eerste groot dilemma zit er aan te komen.
Omdat de planten het de eerste jaren heel slecht deden in de tuin heb ik uiteindelijk veel te veel bomen en struiken veel te dicht op elkaar gezet zodat ze steun aan elkaar zouden hebben in het harde Spaanse klimaat. Dat heeft blijkbaar goed gewerkt want nu moet ik beslissen wat er weg moet.
Die leuke pijnboom die ik zelf heb opgekweekt of de Algarobbo?

Ik kan het nog een jaar of twee uitstellen maar dan valt waarschijnlijk het doek voor de Pijnboom. 
Whats in a name.


Met groeten Ton