vrijdag 5 oktober 2012

Invloed

Wat maakte deze dag nu wezenlijk anders dan gisteren?

Misschien die paar wolken aan de hemel bij het ontwaken om 8 uur? Dat we naar de bank moesten waar we meestal een uur moeten wachten? Of dat we op visite gingen bij onze Engelse vriend die we hebben ontmoet toen we naar ons eerste potentiële perceel gingen kijken? Dat ik nog een uurtje heb gehakt aan de vijver?
Eigenlijk was er niet anders dan gisteren of eergisteren en toch was ik gelukkig. Dit heb natuurlijk wel vaker maar het verbaasd mij steeds waarom ik dit ene dag wel heb en de andere dag minder of zelfs helemaal niet.
Ach, die paar wolken, die lossen wel op. Wat ze ook deden.
Ik heb het niet als storend ervaren om een uur te wachten bij de bank - nu is señor Paco een heel behulpzame man die altijd met ons meedenkt- maar een uur wachten is een uur wachten. De visite bij Steve is altijd zeer ongedwongen en hakken aan de vijver? Ik vind het altijd heerlijk om in de tuin te werken.
Eigenlijk niets anders dan anders.

Dus waarom had ik dan vandaag dat heerlijke gelukkige gevoel? Omdat ik me, weer eens, bewust was van de bevoorrechte mens die ik ben. Het ligt dus niet zozeer aan de omstandigheden, maar meer in de manier waarop ik naar de dingen kijk.
Op dat laatste kan ik invloed op hebben, op de omstandigheden nauwelijks of niet.

Met groeten Ton


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Onafgebroken Geluk is
Eindeloze verveling .

Oswald Spengler 1880.

Grrote Groet,
Ria van Eck.

Ton zei

Hoi Ria,

Mooie quote.

Bedankt. Ton