woensdag 30 november 2011

Kwispelend

In het circus: de act met de man die al de bordjes op een stokje draaiende moet zien te houden.

Een leuke metafoor voor hoe ik mijn leven zie. Bergen bordjes probeer ik in de lucht te houden en soms valt er één of twee of meer. Soms ligt een bordje al een paar maanden in scherven op de grond voordat ik ineens zie: "O kijk, daar liggen scherven, welk bordje mis ik?"

Elke keer als ik een boek lees dat mij inspireert om een prettig leven te leiden, of dat mijn leven verdiept probeer ik dat in mijn dagelijks leven op te nemen. Oefeningen of hulpmiddelen om b.v. het humeur op peil te houden, alles gebruik ik.
Ik noem dit mijn bordjes. Telkens als ik een nieuw bordje toevoeg concentreer ik mijn aandacht op dit bordje om het in de lucht te houden om dan vervolgens ook te merken dat er weer eentje is verdwenen.
Het bordje dat inmiddels al een maand of twee op de grond ligt is dat van het creëren van een mogelijkheid.
s Morgens voordat de dag begint bedenk ik hoe die dag wil zijn: geinspireerd, tevreden, vrijgevig, levenslustig. Alles kan ik bedenken om 'te zijn'.
Doe ik dit niet is mijn dag ongeveer het zelfde als gisteren want als mens zijn we gewoonte dieren.
Dus vanmorgen weer eens een mogelijheid gecreeerd. Het viel me niet eens mee want er moest eerst nog wat rommel van gisteren verwerkt worden maar daarna kwam ie d'r vlot uit: de mogelijkheid van opgewekt zijn.
En hoe zag mijn dag eruit? Als een kwipelende hond.
De nieuwe oppas van Egbert kwam langs met een kluif, ik had een leuk gesprek met twee mensen die een jonge hond van Kreta hadden geimporteerd.
De buurvrouw kwam vertellen dat ze een hondje krijgen. Ze is al een tijdje in gesprek met mij of ik op hun nieuwe hond wil passen als ze aan het werk is. Dus opnieuw de plannen doorgesproken en deze keer lijkt het allemaal door te gaan.


Met groeten Ton

2 opmerkingen:

yvonne zei

Doe je dat echt, iedere dag je zoiets 'voornemen'? Wat goed!
Kan me goed voorstellen dat dat vaak werkt, vind het een idee om eens te overwegen om zelf te gaan toepassen..

Ton zei

Hoi Yvonne,
Het is niet alleen maar 'iets voornemen'. Eerst kijk je wat er onder zit: heb je ergens een klacht over, ben je ontevreden met wat je hebt, of ben je inauthentiek (doe je iets met tegenzin maar roep je steeds dat het leuk is) o.i.d. Als je dit helder hebt voor jezelf ga je vevolgens kijken wat een mogelijkhied is die je inspireerd.
( als je depri bent en tegen jezelf zegt dat je dan opgewekt ga zijn werkt het niet, bedenk dan b.v. ondernemend zijn of open zijn)
Soms zit de mogelijkheid de hele dag als een huis, soms ben je het halverwege weer vergeten maar probeer hem dan gewoon weer voor de geest te halen.
Succes gegarandeerd.
Met groeten Ton