dinsdag 1 november 2011

Agave attenuata

Als ik naar de vuilstortplaats ga om te kijken of er planten zijn die ik kan gebruiken of kan stekken ga ik altijd als die gesloten is.
Op werkdagen zit er altijd een mannetje bij de poort en die bewaakt de boel. En het is net als in Nederland: het is makkelijker om vuil te storten, dan om iets mee te nemen om te hergebruiken. ( terwijl ik nu overal borden zie die oproepen tot hergebruik en recycling)
Omdat het vandaag een feestdag is hier, is ook de vuilstort gesloten en dus een goede dag om even lekker te neuzen. Er lag een overweldigende berg snoeiafval maar voornamelijk van bomen.
Dus niet erg bruikbaar. Toch was het ritje zeer lucratief want ik heb een prachtig exemplaar van de Agave attenuata gevonden. Ik ben deze nog nooit eerder tegengekomen want ze zijn nogal schaars/duur en gewild. Als deze plant ouder wordt maakt hij zijscheuten en ontstaat er een kluitje. Zo'n zijscheut heb ik nu gevonden en omdat het een grote plant is zitten er al wortels aan.
Bijschrift toevoegen
Qua formaat is hij als op de foto (internet) maar de bladeren zijn nogal beschadigd dus die heb ik voor het grootste deel verwijderd.
Duurt wel een jaartje voordat hij zich hersteld heeft.

Met groeten Ton

1 opmerking:

yvonne zei

Heerlijk, he, zo struinen op zo'n vuilstortplaats....en je ziet het, de buit was goed vandaag!
Mooie plant trouwens, zal inderdaad wel wat jaartjes duren voordat hij hersteld is, maar dan heb je ook wat!