maandag 3 mei 2021

Toch nog een keer

Ach, dat schilderwerk en regen.

Al verschillende keren stelden we het schilderwerk uit vanwege verwachte regen en dan bleef het droog. Ook fijn hoor een extra vrije dag. Maar omgekeerd gebeurde ook: wij schilderen en dan betrok de lucht en begon het te sausen.

We willen het werk vrijdag klaar hebben, omdat we dan visite krijgen en dan moeten de ramen gelapt want die zien er nu uit als matglas en ik wil toch een beetje een goed figuur slaan.

Dus stapte Rick vanmorgen op de ladder om het allerlaatste stukje dakrand onder handen te nemen. 
Tja we hadden het kunnen voelen aankomen want het was bewolkt, maar dat is zoveel prettiger aan de ogen zonder het felle zonlicht, zeiden we tegen elkaar.
Net nadat Rick klaar was en ik verder zou gaan met het rollen van de muren hoorden we de eerste donder en werd het wel heel donker.
Nou ja, een redelijke bui van een half uur. (3 mm)
En daarna bleef het dreigend.



Klaar dus voor vandaag.



Jaren geleden nam ik zaden mee van Irissen die in het natuurpark staan en eindelijk staan ze in bloei. Ik hoopte er al op dat dat dit jaar zou gebeuren omdat elk jaar de bladeren groter en groter werden.




Het zou Iris xiphium kunnen zijn en komt hier veelvuldig voor. Het is een bolgewas in tegenstelling tot onderstaande Iris want dat is een wortelstok.


Deze bloeit nu en is daarmee een nakomertje want alle anderen zijn weken geleden al uitgebloeid.
En voor de oplettenden: ja er staat een grote brandnetel. Er komen nauwelijks brandnetels voor in mijn tuin en ik zou graag brandnetel gier willen maken maar dan moet ik wel brandnetels hebben. Dus nu hij heeft gebloeid, wacht ik tot de zaden rijp zijn die ik dan ergens op een helling strooi waar ik niet zo vaak hoef te zijn.


Het grote voordeel van een bewolkte dag is dat de haard, wellicht de allerlaatste keer dit seizoen, gestookt kan worden.



Met groeten Ton

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb goed moeten zoeken naar die brandnetel. Want ik ben mijn tuin gewend en dan hoef
ik niets te zoeken. Het is veel te koud, maar het onkruid tiert welig.
Maar gevonden. Eentje. Ha ha ha.

Ton zei

Hoi Anoniem, Ja, je eigen tuin ken je op je duimpje. Hier staan twee brandnetels maar die ander is nog geen tien centimeter hoog. Hier begint de onkruid groei inmiddels wat af te nemen. Nog een maand en dan is ongeveer alles verdord. Kou schijnt het onkruid niet te deren. Nog ff en dan breken betere tijden aan. Met groetenTon