maandag 31 mei 2021

Eikels

Het weer is nog steeds wisselvallig en voor vandaag stond er ineens weer regen op de rol. Natuurlijk meteen de waterwerken geïnstalleerd.



Het zag er ook echt uit alsof het zou gaan plenzen. Maar dat deed het niet jammer genoeg. Wel was het warm en benauwd.





In november 2019 kreeg ik dit boekje thuisgestuurd, van een lezeres van mijn blog. Natuurlijk inspireerde het en ik kreeg het ook omdat ik geïnteresseerd ben in het planten van bomen.

Zo gauw Los Zuecos klaar was ben ik begonnen met het zaaien van allerlei planten en bomen. Niet altijd met even veel succes. De zaden kwamen wel op en zo lang ze in potten stonden deden ze het best goed. Het werd pas een probleem als ik de jonge bomen op de helling plantte. Zelfs met een aansluiting op het watersysteem overleefden ze de harde omstandigheden van het klimaat vaak niet.

Sommige wel maar ook daar veel verschil in groei.


Dit jonge eikje staat al een jaar of zes in de tuin en is slechts 25 centimeter hoog.



Dit exemplaar staat op de helling en doet het beter. Of laat ik zeggen: hij is groter want ik weet niet welk van de twee gezonder en sterker is om tot volle wasdom te komen. Er van uitgaand dat ze tijd zal worden gegeven. In ieder geval is deze bijna een meter hoog.

Het zaaien en opkweken is best veel werk en vraagt behoorlijk wat aandacht. Die aandacht kan ik wel geven als we hier zijn maar dat zijn we nu eenmaal niet altijd. 

Dus las ik over aanplanten van bossen en dat het planten van zaden een hoger slagingspercentage geeft en eenvoudiger is dan het planten van jonge boompjes.
Tja, dat kan ik wel proberen, dacht ik en het bleef bij een gedachte. Tot ik het boekje kreeg van de Man die bomen plantte.

Twee jaar verzamelde ik zaden van eiken, pijnbomen, Johannesbroodbomen, amandelen, palmen en nog wat onbekende soorten. Ik plantte die in verschillende sessies op de hellingen van onze berg. Tja en dan is het wachten op het voorjaar.

Verschillende keren heb ik de sinds de lente van 2020 gekeken of ik al jonge boompjes zag maar niets. Nu is dat ook wel lastig want waar ik die zaden zaaide heb ik niet gemarkeerd. Maar goed: een jong boompje moet ik toch kunnen vinden lijkt me. Maar dat valt dus blijkbaar niet mee.



Zie in deze begroeiing maar een net ontkiemd boompje te ontdekken. Ik heb er maar een rood rondje omheen getekend.




Het geeft me goede hoop dat er meer moeten zijn dan deze ene. Ze vallen gewoon niet op tussen de bestaande begroeiing.


Met groeten Ton

10 opmerkingen:

Jan Fr zei

Als die (Spaanse??)eik 25cm is dan is de wortel waarschijnlijk 75 cm.
Voor vrijdag geeft mijn weerbericht regen dus nog niks opruimen.

dufraing marc zei

Eikels planten in de hoop op een boompje is niet zo simpel. Ik heb vorig jaar ook een experiment gedaan - en eerst gezocht op internet - eikels eerst in licht nat gemaakt zand een tijd in de koelkast (4-6 weken) en dan deze met een wortel/scheut uitplanten. Er is er geen één verder gegroeid toen ze in de potjes met aarde zaten. Nadien dacht ik dat ik ze misschien verkeerd geplant had - moeten ze nu met de scheut naar onder of naar boven ...?

Clarien zei

Och wat doe je toch goed werk voor de aarde Ton! Gewoon mee doorgaan hoor! Toekomstige generaties zijn blij met jou! 😊

En wat de eikels betreft .... terwijl jij die plant ruk ik ze hier bij honderden uit. Want sinds wij de bodem hier verbeterd hebben gaat bijna elke eikel die valt ... kiemen! En er vallen elk jaar duizenden en duizenden.

Haha konden we maar iets uitwisselen! Jij mijn eiken en ik jou Johannesbroodboom😄

Ton zei

Hoi Jan, Het is inderdaad een spaanse eik. Welk soort weet ik niet zeker maar ik denk de Steeneik of Encina in het Spaans. Vrijdag staat er regen op maar het is maar 1,7 mm. Goed, ik ben blij met alles. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Marc, misschien ben ik wel wat eigenwijs maar dat gedoe met eikels in de koeling doe ik niet. In de natuur is er ook geen koeling anders dan de natuurlijke. En zolang ik de eikels uit eigen omgeving gebruik zijn die aangepast aan het heersende klimaat. Als je twijfelt over de met welke kant de scheut geplant moet worden kan je ze beter horizontaal planten. Ze zoeken dan zelf wel uit wat ze moeten doen. En verplanten blijft een moment waarop de zwakker exemplaren het loodje leggen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Clarien, Dank. Was het maat zo eenvoudig dan zou ik de auto volladen met Johannesbroodbomen voor je. De Nederlandse eiken zie je hier in het zuiden niet. Soms wel hoger in de bergen meer in het binnenland waar de weersomstandigheden wat meer op de Nederlandse lijken. Al die ontkiemende eikels geven wel aan dat je op de goede weg bent. Gezonde grond maak je. Chapeau. Met groetenTon

Jan Fr zei

In Sayalonga hadden we veel van die (Spaanse) eiken en onder de bomen stikte het van babyboompjes ik wilde ze weg hebben maar kreeg ze gewoon niet uit de grond getrokken.

Ton zei

Hoi Jan. Ik kreeg vorig najaar van de Spaanse buurman een paar uitgespitte zaailingen maar die zijn niet aangeslagen. De wortels waren inderdaad te veel beschadigd omdat ze zo diep in de grond zaten. Ik moet het dus doen met zelf zaaien. Met groetenTon

miekequilt zei

Wat leuk dat ik hier mijn boekje zie. Ik wens je net zoveel geluk als de man in het boekje. Én geduld.

Ton zei

Hoi Mieke, Het boekje was misschien wel uit het zicht maar niet uit het hart. Dank voor de wens. Geduld kan ik nog wel wat gebruiken. Met groetenTon