zaterdag 15 mei 2021

Knagen

En dan zit er ineens tien graden bij.

32 Graden werd het vandaag. Gelukkig is de harde wind gaan liggen want, ik houd al niet zo van wind, met die geforceerde circulatie leek het wel een oven.

Goed dat overleven we allemaal en de schaduw van de acacia is heerlijk. Er werd dan ook liggend op een bedje eindeloos gesudokoed. Daarnaast was er natuur tv.

De twee palen die ik neerzette voor de jonge acacia’s zijn in trek bij de Blauwe houtbij.


Het duurt dan even voordat ik in de gaten had wat het idee was.


Wil zij nu eitjes afzetten in het stuk zwarte slang?



Nee, er wordt naar hartelust geknaagd, zo luid dat het zelfs door mij is te horen, aan het hout dat wordt gebruikt om ergens anders een nestje te maken.
Het kuiltje was trouwens snel gemaakt en ik dacht dat met een paar dagen de stok doorgeknaagd zou zijn. Maar het lijkt inmiddels stil bij de paal.

De hitte is nog te doen maar het effect van de sterke straling van de zon is goed te zien op de planten.



De Oost-Indische kers ziet er nogal verschroeid uit en dat terwijl een week geleden dit vak nog overliep van het water dat van de weg kwam.

Nu ziet de tuin er in de zomer niet op zijn best uit. Dat in tegenstelling met de tuinen in Nederland. Hier gaat de tuin voor een groot deel in ‘zomerslaap’.
Na de afgelopen dagen is al duidelijk te zien welke planten in de zomerstand gaan en ook is te zien welke planten gewoon niet sterk genoeg zijn om de zomer te overleven zonder hulp. 
Dus sloot ik nog wat planten aan op het watersysteem. 



Andere bedekte ik met snoei afval om ze te beschermen.



En sommigen beide.

De voorjaarsbollen die ik vorig jaar kreeg van de gemeente Den Helder, het Hospice en van Rick’s werk plantte ik in het najaar hier in de tuin.
Niet allemaal trouwens want ik vond een week of zes geleden nog wat narcissen die ik uit het oog was verloren.
Snel toch nog maar geplant en wat zag ik van de week: een bloemstengel.



En vandaag was ie helemaal open.


Met groeten Ton

4 opmerkingen:

Willem zei

Dat wilde bijen en wespen, -allemaal geel en zwart als hoofdkleur-, aan hout of riet knaagden om hun nest mee te bouwen wist ik, maar ben me er nooit van bewust geweest dat er ook anders gekleurde bijen zijn, tot ik die foto zag van de blauwe houtbij. Even nagezocht op Wikipedia en het blijkt best een aardig diertje te zijn dat wel 30 cm diepe holen graaft/knaagt in hout om daarin de eitjes te leggen.
Mijn woonomgeving, de Liemers, schijnt nog te koud te zijn voor deze bijensoort, maar door de opwarming van de aarde rukt het leefgebied ervan wel op in noordelijke richting. Als ik tijd van leven heb loop ik nog de kans die ook eens in mijn eigen tuintje aan te treffen. Zal alvast beginnen met het planten van een kersen- of pruimenboom. Dat schijnen favoriete bomen te zijn voor de blauwe of zwarte houtbij.

Ton zei

Hoi Willem, Hier komen ze veelvuldig voor en ze bestuiven onder andere de passievrucht. Niet dat er veel bloemen aan mijn plant zitten. Lees: geen. Ik las dat de houtbijen in Nederland zijn gezien en wel tot Groningen aan toe. En bomen planten is altijd goed. Met groetenTon

Marjorie zei

Dat knagen heb ik hier ook wel eens in de tuin maar dat waren wespen. Het is een vreemd geluid als je nog niet precies weet wat je hoort. Jammer genoeg waren diezelfde wespen bezig met het maken van een nest in de schuur. Gelukkig vonden wij hem al toen het nog het formaat van een pingpongbal had. Toch maar weggehaald. Het knagen bleef ;-).

Ton zei

Hoi Marjorie, Dat knagen kan je ook niet tegenhouden, nestelen wel. Met groetenTon