zaterdag 6 februari 2021

Mislukt

Ach, je bedenkt wat, probeert het uit te voeren en...........het werkt niet.

Ik ben tevreden dat het regenwater dat via de weg naar beneden komt zich verspreidt en daardoor zonder schade op de helling de bodem kan inzakken. Maar eigenlijk vind ik het jammer dat ik niet meer van dat water in mijn tuin krijg. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat de tuin hoger ligt dan de afvoer van het regenwater. En ik zou graag willen dat het water door natuurlijke krachten verspreid wordt, dus geen pompen of iets dergelijks.

Slangen, die had ik nodig en die liggen op de helling en verdelen daar het regenwater. Maar omdat ik eerst wil proberen of het idee dat ik heb werkt, haalde ik de slangen op en rolde die uit over de weg en via het oprijpad de tuin in.



Dat ging goed. Maar hoe krijg ik het water dat van de weg afkomt de slang in? En waar is dan de beste plek?


Tja, dat kan ik alleen maar zien als er water stroomt.


Gieter leeggieten.


En nog een.



Jaaaa, bij de gele pijl is de beste plek.

Daar boetseerde ik met een stuk kippengaas, een stukje slang en beton een soort trechter.


Vanmorgen het grote uur U.


Project volledig mislukt. Het water, wederom uit de gieter, loopt er niet alleen onderdoor maar ook erlangs. Geen druppel kwam er door de doorgang.

Tja, ideeën is een. Uitwerking iets anders. Uiteraard wel geleerd van de eerste poging, maar er moet er minstens nog een komen en waarschijnlijk een stuk of zes.

Dat kan morgen nog want de voorspelde regen is opnieuw een dag uitgesteld.

Met groeten Ton

6 opmerkingen:

Francien. zei

Ha ha ha. Prachtig stukje. Maar je hebt er waarschijnlijk een hele dag mee stukgeslagen.
Met vrolijke groeten, Francien.

Anoniem zei

Kan je daar niet beter die beton reep er uit hakken en dan met snel beton een soort van reservoir maken (en dan een rooster op die reep leggen, stevig genoeg om er overheen te kunnen rijden), waarbij je naar de muur toe een soort van opvangsysteem met grijze buizen die dan het water begeleid naar een lager liggende waterton? Aan die wateron bevestig je dan een slang en in de ton een waterpom die je ook in een vijver gebruikt. Kan je me nog volgen.

Ton zei

Hoi Francien, Ach, tijd zat. We moesten trouwens wel fourageren in Cómpeta en wandelen met Leo. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Renske, Dat zou kunnen maar....... de weg is van de buren en waar die betonstrook ligt, loopt de hun riolering. Als ik het voor het zeggen had zou ik een soort drempel maken die het water naar de zijkant leidt waar het in een goot kan stromen. Daaruit zou ik dan via een dikke pijp het water naar mijn tuin laten stromen. Zou ik een wat permanentere oplossing willen zal ik eerst in overleg met de buren moeten gaan. De tijdelijke oplossing is misschien wat meer gedoe en primitiever maar wet wat vrijblijvender. Wel dank voor het meedenken. Met groetenTon

Anoniem zei

Dat is jammer Ton.

Ton zei

Hoi Renske, Ja maar wie weet wat er met overleg en inventiviteit nog mogelijk is allemaal. Met groetenTon