zondag 7 februari 2021

Kunst deed hem de das om

Vroeguh, toen ik net terug kwam van het werken op een Kibbutz in Israƫl kreeg ik een baan in een fabriek voor kleur- en smaakstoffen. Daar ging wel eens iets fout met een verkeerde dosering kleurstoffen of het niet goed lezen van de etiketten. Dat laatste kwam vaker voor want methyl, ethyl of acetyl laten zich makkelijk verwisselen in een recept waarin methyl acetyl carbonaat normale woorden zijn.
Sommige van deze fouten hadden behoorlijke gevolgen want bij een verkeerde dosering kleurstoffen wordt de vanille vla van de Melkunie ineens wel wat intens.....of oranjeachtig en dan gaat het gauw over duizenden liters.

Als er een fout werd gemaakt riep een collega altijd: hersenloos gedoe. Natuurlijk niet als hij zelf een fout had gemaakt.

Anyway. Ik deed toen, maar nu nog steeds aan hersenloos gedoe. 
Toen we ons huis in Heiloo hadden verkocht lieten we al onze spullen naar Spanje verslepen. Ook de gatenstenen kettingen die ik op Texel maakte. Ik hing ze hier overal waar mogelijk aan de takken van de bomen.



Leuk gezicht en het was meteen een aandenken aan de tijd dat we op de Nederlandse Faroer woonden.




Al een paar weken vallen er blaadjes van de Ficus benjamina. Nu is dat eigenlijk elk jaar wel maar nu is er iets aan de hand. De blaadjes worden half zwart voordat ze afvallen.

Kom dacht ik vanmorgen: ga nou eerst eens echt goed kijken wat er met die boom aan de hand is. Zo schraapte ik eerst wat van de bast af om te zien of het cambium groen was. Niks mis mee.
Een tak afgeknipt om te te controleren of het hout van binnen verkleurd was. Ook niks aan de hand.
Schors bekijken. Oei, daar zag ik een stuk dat ruwer was en nadat ik er op drukte merkte ik dat het loszat. Kijk en toen was een en een twee.


De onderste steen slaat bij harde wind, en daar is hier veel van, tegen de stam aan met een beschadiging tot gevolg.
Bij een Pijnboom zou het waarschijnlijk geen probleem zijn want die heeft een dikke schors maar de Ficus heeft een dun zacht huidje.


En dit is serious business. Zeker ook omdat de wond bijna helemaal rond de stam gaat. Hier gaat een boom bijna altijd aan dood.



Ik heb de losse schors verwijderd in de hoop dat de wond droogt en het misschien toch nog goed komt. Aan de achterkant is een stuk ongeschonden dus fingers crossed.

Omdat de wortels nog wel intact zijn doet de boom er van alles aan om door te groeien en zie ik kleine uitlopertjes ontstaan.



Minuscuul maar.......

En toen moest ik het nieuws aan Rick brengen.

Dus als ik het goed begrijp heeft De Kunst hem de das omgedaan.

Nou uh, ik had die kunst niet te dicht op de stam moeten hangen. Maar had ik ooit kunnen bedenken dat dit zou gebeuren? We hebben er beiden de smoor in. Rick omdat het al een grote boom is en ik omdat ik er van alles aan doe om een bos te laten ontstaan. 
Wel heb ik meteen gekeken of de slingers bij andere bomen geen schade kunnen aanrichten.


Met groeten Ton

Geen opmerkingen: