woensdag 25 november 2020

Plug

Regen houdt me hier meer bezig dan in Nederland. 

Nederland is redelijk vlak en er zijn veel maatregelen genomen in de strijd met het water. In de drogere delen van Spanje is die strijd er niet maarrrrr zou er eigenlijk wel moeten zijn.
Spanje is voornamelijk bergachtig en dan wil het water zo snel mogelijk naar het laagste punt. Als het regent kan het er hier flink aan toe gaan en elke millimeter regen die valt is een liter per vierkante meter. 



Dat lijkt niet veel maar alleen al het verharde deel van de toegangsweg is ongeveer 300 meter lang en drie en een halve meter breed en dan heb je het over een kubieke meter per millimeter regen. Gaat het met een miezertje is er niks aan de hand maar tien millimeter in een uur geeft serieuze problemen.

Het grootste deel spoelt langs dit stuk aan het einde het dal in.
Ik maakte het betonribbeltje om er voor te zorgen dát dat grootste deel het ravijn inloopt want anders kwam het op ons deel terecht met veel erosie schade. 

De rest loopt verder naar beneden richting ons huis.


Waar het bij de gele pijl de put inspoelt


en via een pijp de helling afstroomt. Stroomde moet ik zeggen want onder aan de pijp zette ik een ronde bak.



Daarin maakte ik gaten om slangen (allemaal uit de container vandaan) in te steken en het water door deze slangen te verdelen.



De slangen liggen in swales en dat zijn horizontaal gegraven sleuven zodat het water niet wegspoelt maar rustig de grond kan intrekken.

Als het echt té hard regent spoelt een deel water langs de put en daarvoor maakte ik een extra afvoergoot langs de weg.


Die goot is gemaakt van geperforeerd zwembadfolie, ook uit de containers en dat werkte ik zo goed mogelijk weg, want blauw plastic langs de weg is geen fraai gezicht.

Een heel gedoe maar uiteindelijk zie ik geen erosie schade meer aan de helling en trekt het meeste water dus rustig in de grond waar het ten goede komt aan bomen en planten.

Wel is het systeem van slangen een zwak punt want die verstoppen eenvoudigweg door meegespoelde bladeren en zand. Daarom zorg ik dat vóór verwachte regen de weg is geveegd en ik de slangen heb gecontroleerd op verstoppingen.

Dit deed ik onder andere gisteren en vandaag.

Als het flink regent wil ik die hoeveelheid dus niet op ons terrein hebben, maar na een fikse bui loopt er nog een paar uur een kleine stroompje water over de weg. En dat water wil ik dan weer wel hebben. Want van water heb je bijna nooit te veel.

Daarom maakte ik gisteren een plug van cement die ik in de afvoergoot kan leggen.


Tja, waar doet dit mij nou aan denken, zei Rick vanmorgen.



Hopen dat het werkt en dat na de buien, ik het laatste kabbelende water naar beneden kan laten stromen.

Wel even een punt. Het is niet zo dat wij alleen besloten hadden om het water niet over ons land te laten lopen. Het is de gewoonte om het regenwater probleem gezamenlijk op te lossen. Waar nu het grootste deel van het water heen gaat is een arroyo. Dat is een bedding waar tijdens hevige regen water doorheen loopt. Die arroyo was met het ontwikkelen van de vier bouwpercelen gedeeltelijk onder afgegraven aarde verdwenen en is later hersteld.

Het water dat door de arroyo stroomt, stroomt regelrecht de zee in en het zou beter zijn als dat water in de aarde zakt, door bomen wordt opgenomen en die het dan gedeeltelijk via de bladeren als waterdamp weer vrij laten komen. 

Daarom ben ik nu steeds maar met dat water bezig. Misschien soms zelfs wel een beetje ziekelijk maar mijn stellige overtuiging is dat als meer mensen zich met dit probleem gaan bezighouden erosie en verdroging voor een flink deel teruggedrongen kunnen worden.

Voorspelde hoeveelheid water voor morgen: 18 milimeter.


Met groeten Ton

20 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Het is je zuiverste watermanagement!

Petra zei

Lekker bezig Ton, en nu maar hopen dat al die regen 💧💧💧die ze voorspeld hebben ook gaat vallen. Cross🤞my fingers for you. Hier al een paar dagen 🌞heerlijk weer, maar ook hier voor morgen wat regen 💦 verwacht. En ik hoop dat het hier dus niet gaat vallen want ik heb met mijn vriendin afgesproken om te gaan wandelen🚶🏻‍♂️. We zullen zien neem uit voorzorg maar gewoon de poncho mee.
Een liefdevolle groet Petra.

Jan Fr zei

Ben benieuwd wie de meeste regen in zijn schoen krijgt, hou je op de hoogte.

ella zei

Ingenieus hoor maar wat een werk. Daar sta je hier in Nederland helemaal niet bij stil. Maar als het allemaal werkt dan heb je er alleen maar plezier van en de bomen en planten zullen je dankbaar zijn. Groetjes Ella.

Marjorie zei

Je bent een echte Hollander: lekker bezig met watermanagement ;-). Succes met de verwachte regen.
Groet

Ton zei

Hoi Jeanne, Nu beginnen mijn beide doopnamen met een A maar niet die van Alexander maar van Antonius en Adrianus. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Petra, De komende dagen hebben jullie beter weer dan wij: veertien dagen met bewolking en regen in het verschiet. Wens jouw een zonnige dag toe. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Jan, Dan moeten jullie nu maar wat meer krijgen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Ella, Het werkt, misschien niet probleemloos maar ik word er wel blij van om het te doen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Marjorie, Tijdens onze pelgrimstochten haalde ik met regenachtig weer altijd het vuil uit de goten langs de weg om het water goed door te laten stromen. Het zit dus ergens diep van binnen. Met groetenTon

ella zei

Hoi Ton. Een stuk panty of heel fijn gaas over het begin van de slang spannen zodat bladeren en gruis niet in de slang kunnen verdwijnen? Hoef je alleen maar de bak af en toe leeg te maken. Maar dat zal je zelf ook wel al bedacht hebben. Groetjes Ella.

Ton zei

Hoi Ella, Dank voor het meedenken en ja, dat had ik ook al eens bedacht. Ik kocht eens een soort van roostertjes om in slangen te duwen maar tijdens de regen gingen de bladeren als een soort prop tegen het rooster aan zitten. Ook heb ik eens een strook gaas van het hek voor de afvoerput gelegd maar toen dat er een uur lag was dat verstopt en moest het water er langs lopen. Als ik er bij ben zijn deze oplossingen op zich goed maar het gaat pas fout als het regent en we zijn in Nederland. Met groetenTon

Lot zei

Als je eens een wasmachinetrommel vindt die onder de pijp zetten zodat de balderen daarin achterblijven? Dit systeem wordt omgekeerd vaan gebruikt in vijvers waar een dompelpomp in de trommel wordt gezet.

Heb je ook eens een foto van de containers? Ben gewoon benieuwd hoe zo'n plek er in Spanje dan uitziet.

Ton zei

Hoi Lot, Wasmachines staan er geregeld maar ik kan vanwege de lockdown niet naar de containers. Met het idee kan Malle Pietje in ieder geval alvast aan de slag met kippengaas. Zal als het weer kan eens foto’s plaatsen van de containers. Met groetenTon

ella zei

Je bent er maar druk mee. Nou ja, het houdt je van de straat zullen we maar zeggen, o nee juist niet. 😂🙈🤣🤣groetjes Ella

Ton zei

Hoi Ella, Op straat maar geen kattenkwaad. Met groetenTon

Beatrijs Vissers zei

Doe je goed Ton. Je bent wel een handige Harry hoor. Kan me voorstellen dat het jebezighoudt. Maar je tuin ziet er dan ook goed uit

Griemmank zei

Ik vind je gewoonweg een waterbouwkundig ingenieur. Heel goed dat je dit doet.

Ton zei

Hoi Beatrijs, Dank je. Water is gewoon té belangrijk en niet alleen hier. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Griemank, Dank je. Met groetenTon