zondag 2 augustus 2020

Lekker puh

Schreef ik dat de druiven er blakend gezond uitzagen, na inspectie zag ik dat het merendeel was aangevreten en leeggezogen door wespen en ander roofgespuis. Nu mogen die ook wat hebben maar ik wil zelf ook wat.


Een wesp die zich tegoed doet.

Ik heb nog een deel geplukt om sap te maken en een ander deel wil ik laten drogen tot rozijnen. Maar ja, hoe houd ik de meeëters op afstand.
Vorig jaar tijdens onze wandeling naar Rome verbleven we bij de buren van Adri en Emie in Gubbio. Adrie whats appte of ik om het laatste deel van de druiventrossen netjes wilde doen om ze te beschermen tegen vraat.
Tuurlijk.
Dus dacht ik vanmorgen dat ik van die zakjes nodig had. Maar......die heb ik niet.
Malle Piet, altijd bedacht op oplossingen, wist dat er nog ergens een stuk vitrage lag.

Trossen geplukt, nagekeken en aangevreten druiven verwijderd, aan een touwtje gebonden en opgehangen.



Vitrage er omheen en...... meteen waren er wespen om te bekijken wat er nu aan de hand was.
Lekker puh.

Ze hebben trouwens geen klagen want de trossen die al behoorlijk waren aangevreten heb ik laten hangen.


En zo dromerig ziet het eruit met tegenlicht.


Vanmorgen eerst het schaduwdoek opgehangen. Poor Jimny staat werkelijk te koken in de zon. Dit scheelt behoorlijk.

Want ja het is heet.



In de schaduw rond 14.00 uur en rond vijf uur was het echt veertig graden.

Maar toen was ik al gestopt met de klusjes en zat ik rustig een slinger/ ketting te maken.

De eerste dag in Spanje moest ik een rondje met de auto rijden om de accu op te laden. Terug de berg op stopte ik bij de containers en sloeg de auto af om niet meer te willen starten. Een bekend probleem dat vraagt om een kwartiertje rustig te blijven zitten waarna de auto gewoon weer start.
Tja en wat doe je dan? 
Struinen in de container. Maar daar lag niets.
Dan maar wat ijsberen en naar de grond kijken.
Hé wat glinstert daar?
Zijn het geslepen stukken glas. Meenemen dus. Kan wel ergens als een slinger in een boom gehangen worden.
Ze waren nogal smerig waardoor Rick zou roepen: gelukkig is er Unicura. Thuis gekomen een soppie gemaakt en het glas erin gelegd.

Vanmorgen zag ik ze liggen en begon ik ze schoon te maken en op te poetsen. 
Lijkt het me toch kristal en zijn ze geslepen.
Przwalski kristal? 


Aan een nylon draad geregen en ze maken mooie regenboogkleuren op de pilaar.






Helemaal tevreden.

Met groeten Ton

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Wel oppssen dat het glas niet als brandglas kan fungeren.

Emie zei

Je eigen Malle Pietje slinger, mooi! Hier nog geen zakjes om de druiven, die zijn nog niet rijp voor de wespen. maar wat een goede oplossing!

Ton zei

Hoi Anoniem., Dank voor de waarschuwing. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Emie, Ben altijd gelukkig als Malle Piet in de buurt is. Met groeten Ton

Lot zei

Leuk dat je nu weer mee om over te bloggen hebt.

schrijfsels zei

dat van dat brandglas wilde ik je ook al voor waarschuwen ;-)

Ton zei

Hoi Lot, In Nederland zou ik veel kunnen bloggen maar dat gaat over het Hospice maar dat gaat niet ivm privacy. Dus het is heerlijk om over de tuin te kunnen bloggen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Inge,Goed dat er oplettende lezers zijn want ik had daar nooit aan gedacht. Met groetenTon

ben van bommel zei

lees ik het nou goed?: 'Malle Pietje altijd gelukkig als Ben in de buurt is'.....Veel plezier tijdens jouw meervoudige-werkzame verblijf daar en tot het najaar dan maar.............

Ton zei

Hoi Ben, Ik zie het zo niet staan maar Malle Piet is zeker blij als Ben er is. Met groetenTon