dinsdag 4 augustus 2020

Knoppen


Gelukkig bleef het kwik gisteren steken rond 36 graden.

‘s Morgens dronk ik koffie bij een vriend in Canillas, deed ik aansluitend boodschappen maar eenmaal thuis kon ik de moed niet opvatten om in de tuin te werken.
Wel plukte ik drie kilo vijgen waar ik jam van maakte en ontdeed ik de geplukte amandelen van hun schil.


Nu vallen de meeste schillen er bij het plukken wel vanzelf af maar 15% blijft zitten. Zeker als de noten nog niet volledig droog zijn.

Na het eten toch nog maar even de tuin in, daarvoor ben ik tenslotte hier, en knipte ik de haag, een overzichtelijke klus met snel resultaat.




Nog even flink water geven en klaar



om te genieten van de mooie lucht.

Vanmorgen was het gewoon koud. 
Ja ik weet het: niet zeuren maar 26 graden voelt gewoon koud aan met die grote donkere wolken die uit zee komen aanzetten.



Wel een geweldige temperatuur om een wat grotere klus aan te pakken: het houthok.


Ook een beetje ingegeven doordat ik nog zo’n groen stoeltje vond bij de containers. Die werken geweldig om het hout goed te stapelen.


In het kielzog ook meteen ‘mijn’ open plek weer toonbaar gemaakt.






Inmiddels was ik ondanks de lage temperaturen wel wat smerig, warm en plakkerig geworden.

Tijd voor een koude douche en daarna slechts kleine klusjes. 

Stekken maken want dat kan ik niet laten, zeker nu er behoorlijk wat eerdere stekken zijn gesneuveld.


Links Allocasia. Deze stam was al in januari afgebroken en ik liet hem liggen want heb eigenlijk voldoende van de planten, dacht ik toen. 
Midden een Agave stek uit een container. 
Rechts stekken van een vetplant uit de blauwe bak. Deze planten maakten uitlopers van een meter lang en daar kan ik wel 100 stekken van knippen.

Vlak voordat we naar Nederland gingen plantte ik nog drie fruitbomen. Een Kaki, een Amandel en een Nispero. De laatste twee staan er redelijk bij maar de Kaki leek zo dood als een pier. Niet één blaadje zat er nog aan de takken. 
Eigenlijk ben ik dan geneigd om die boom er meteen uit te trekken zodat ik er niet meer naar hoef te kijken. 
Niet meteen zo rigoureus, zei Rick, toen ik met hem een virtueel rondje door de tuin maakte.
Dus toch maar even aan een tak gekrabd en gelukkig zag het cambium nog groen. 
Water erbij en nu na een dag of vijf: groene knoppen.


Foto is niet helemaal scherp maar is gemaakt met de IPad.

Ik nam wel keurig mijn fototoestel mee maar vergat het stekkertje mee te nemen om de foto’s op mijn IPad te kunnen zetten.

Nou ja, zo kan het ook.


Met groeten Ton

8 opmerkingen:

Marthy zei

Oh, jij hebt al vijgen. Hier nog niet maar ze komen wel en dan ga ik er ook jam van maken. je houthok is lekker gevuld en daar buiten is het netjes opgeruimd. Goed gewerkt!

Ton zei

Hoi Marthy, Dank en de vijgen oogst is hier al over zijn hoogtepunt heen. Met groetenTon

Anoniem zei

Je hebt eer van je werk!

Ton zei

Hoi Anoniem, Beslist. Heb inmiddels het grootste deel wel toonbaar gemaakt. Met groetenTon

Jan Fr zei

Was gezellig met Jan in Canillas

Ton zei

Hoi Jan, Dat was het zeker. Met groetenTon

miekequilt zei

Wat een leuke oplossing, die groene stoeltjes.

Ton zei

Hoi Mieke, leuk en makkelijk. Met groetenTon