vrijdag 28 augustus 2020

Coro naatje

Foei foei. Het houdt wat.
Woensdagochtend om tien uur getest. De uitslag komt binnen 48 uur. Dus zit ik natuurlijk vanaf donderdagmiddag al te wachten. En ik weet dat ik dat niet zou moeten doen maar doe het gewoon wel. 
Waarom moet dat nou zo lang duren? 
Vanmorgen om elf uur telefoon. De GGD. U bent positief getest.
Ik ging er van hyperventileren. Geen moment aan de mogelijkheid gedacht om besmet te zijn geraakt.
Ik durf er De Spaanse Klompen onder te verwedden dat het niet is gebeurd tijdens ons verblijf. Ook niet op de vliegvelden maar in het vliegtuig ook al zat bijna iedereen keurig met mondkapjes op. 
Ik denk dat het meer zat in de samenstelling van het publiek. Er was een behoorlijk aantal groepjes jongeren die waarschijnlijk niet een weekje bij oma op viste waren geweest of een retraite deden in een Fransiscaner klooster. Eerder zag ik ze aan een kopje koffie op een terrasje of een glaasje cola bij een bordje paella en die daarna rustig naar het hotel gingen voor een goede nacht rust. Ahum.
Hoop niet dat ik al té zondebokkerig klink maar het zou zomaar zo gegaan kunnen zijn.
De dame van de GGD vertelde dat er ook gekeken wordt of er meer besmettingen zijn geweest op onze vlucht.

Ach en het maakt ook niet uit. Alleen ík ben verantwoordelijk voor mijn eigen gezondheid. En natuurlijk zou gezien de huidige omstandigheden een wat breder begrip van verantwoordelijkheid wel fijn zijn.
We namen zelf het risico waarbij we wel zijn uitgegaan van de ‘gegarandeerde veiligheid’ die in het vliegtuig, ten aanzien van besmetting van Corona, zou heersen.

Anyway.

Sinds zondag had ik wat klachten. Eerst een beetje pijn in keel en neus en later ook in de hoge luchtwegen. Niks om angstig voor te zijn want hoe vaak hebben we dat niet gehad na een vlucht. Het enige verschil was dat ik met deze klachten niet naar de hospice wilde gaan zonder zeker te weten dat het geen Corona zou zijn.
Inmiddels zijn de klachten nagenoeg verdwenen en als ik 24 uur zonder klachten ben mag ik weer de wijde wereld in.
Rick wordt morgen getest want die heeft inmiddels ook klachten. Dezelfde. Is hij negatief dan is het balen want dan moet hij tot tien dagen na mijn laatste klachten in quarantaine blijven. Wordt hij positief getest dan hoeft ook hij maar in quarantaine tot hij klachtenvrij is. Dat kan dus sneller gaan ook al nemen zijn klachten nog niet echt af.

Wel was er nog een alternatief. Dan zouden we vanaf vandaag in thuis isolatie moeten gaan. Ik zou dan in een slaapkamer moeten verblijven en Rick zou dan eten voor de deur moeten zetten. Als ik naar douche of toilet zou moeten, moet hij in de woonkamer blijven. De was zou apart gehouden moeten worden en nog wat van die zaken.
Nou, zei ik tegen de GGDster. Dat gaan we echt niet doen. We zijn een soort tweeëige eenling en zitten aan elkaar vast geplakt.

Het bron- en contactonderzoek heeft uitgewezen dat er tot nu toe nog niemand door ons toedoen is besmet geraakt.
Maar we tongzoenden dan ook met niemand, roepen we steeds.

Wel word ik dat bankhangen, tv kijken, puzzelen en lezen wat zat.



Dit uitzicht heb ik inmiddels wel gezien.



Maar als we er zo doorrollen zijn we gezegend.


Met groeten Ton

27 opmerkingen:

Marthy zei

Ja, dat is even balen, Ton. Maar wees blij dat het niet ernstig is en met een poosje binnen blijven kunnen jullie het oplossen. Wij blijven nog een maandje in de Ardèche, hopen dat alles goed blijft gaan. Het zijn vreemde tijden maar we slaan ons er wel door heen, toch?

ben van bommel zei

...O jee Ton, maar gelukkig zie ik op een van jouw hangjongeren-foto's hier dat je die leuke geblokte 'Almunécar'-broek-op-de-bank aan hebt, en dan weet ik, als een totáál niet deskundige viroloog-in-Corona-tijden (ook al zijn er daar ongelooflijk veel te véél van), dat het met jou vast weer gauw goed gaat komen! En met Rick ook!
Dat wensen wij jullie van harte toe: Ben (ook namens Evert).

Jan Fr zei

Goh Ton ff schrikken van harte beterschap joh was ook hier gebleven.

Lot zei

Ach jee, ik heb nog niemand "gekend" die het echt had, je bent de eerste, gefeliciteerd kan ik eigenlijk niet zeggen natuurlijk.

Sterkte en hopelijk zijn jullie er snel vanaf

sjannesblog.com zei

Wat is dat balen, Ton. Sterkte! Ik ben ook getest en krijg morgen de uitslag.

Bertiebo zei

Jemig... nou ik ga heel hard duimen voor jullie dat je er zo doorkomt. Sterkte en beterschap

Ton zei

Hoi Marthy, Natuurlijk komt het goed maar het was wel ff schrikken. Volgens mij ben je best af op het platteland dus blijf nog maar ff lekker waar je nu zit. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Ben en Evert, We hangen nog want bank dagen vol en hopen het dan allemaal achter de rug te hebben. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Jan, De gedachte hebben we wel gehad maar vanwege verplichtingen toch maar verworpen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Lot, Dank. We houden in ieder geval voldoende afstand. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Jeanne, Dank. We wensen jou een goede uitslag. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Bertie, Dan voor het duimen. We lijken er goed doorheen te rollen. Met groetenTon

Anoniem zei

Heel veel mazzeltof! Wat een rotvirus toch!

Anoniem zei

Als je deze relatief milde klachten houdt en weer redelijk snel opknapt, kun je blij zijn. Veel corona patienten hebben ademnood en kampen nog maanden met ernstige vermoeidheid. Hoop dat alles voor jullie goed verloopt. Toi, toi, toi. Nog even doorbijten.

Emie zei

Jemig Ton, dat is toch een onverwacht scenario. Sterkte nu ook voor Rick, hoop dat hij ook snel weer opknapt en dan zijn jullie alletwee voorlopig resistent.

A3 zei

Sterkte ermee, beste Ton en Rick.
En houd de moed erin
Groeten

dufraing marc zei

Hopelijk is het allemaal snel achter de rug zonder veel complicaties. Hou het verder veilig (zoveel je kan en je er zelf controle over hebt natuurlijk)

Ton zei

Hoi Vlasje, Dank. Tja, het is een echt virus. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Anoniem, Dank. Gelukkig zijn voor beiden de klachten mild. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Emie en A3, Dank. Het was beslist onverwacht en ja; eigenlijk zijn we ook ergens wel opgelucht dat als het gaat zoals het er nu naar uitziet, we het gedoe ook achter de rug hebben. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Marc, Dat hopen we ook en zullen voorzichtig doen. Met groetenTon

Monique Leuring zei

Hey Tos en Rick beterschap , we hopen dat het bij milde klachten blijft...van ons een beterschapsknuffel op afstand,maar net zo gemeend

Ton zei

Hoi Monique en Theo, Dank voor de knuffels ze worden in dank aangenomen. Met groetenTon

schrijfselsvanmij zei

Tja, dat zogenaamd veilige vliegen .... Sterkte voor jullie beiden, gelukkig hebben jullie maar milde klachten.

Ton zei

Hoi Inge, Dank en ja ik twijfel ook aan dat veilig vliegen. Met groetenTon

miekequilt zei

Hè, dat is niet zo fijn. Het komt vast allemaal goed, maar toch een vervelende en spannende periode nu. Sterkte voor jullie.

Ton zei

Hoi Mieke, Dank je en het is best spannend. Met groetenTon