donderdag 28 maart 2019

Homo haat


Vanmorgen trok ik bergen onkruid tussen het mos in de Japanse tuin vandaan. Eerst alleen maar na de koffiepauze samen met een jonge man. Nu hebben veel mensen die in de Hortus werken een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ dus begon ik een voorzichtig gesprek. 
Na een paar woorden werd duidelijk dat hij nauwelijks Nederlands sprak. Het is een Armeen die hier asiel heeft gekregen.
Als Nederlander die alles vraagt en wil weten, soms tot horror van de wat meer gereserveerde buitenlander, vroeg ik natuurlijk wat de oorzaak was van zijn vertrek uit zijn vaderland.
Het werd een omslachtig verhaal en het bleek om oriëntatie te gaan.
Daar begreep ik dan weer niets van. 
Wat bedoel je met oriëntatie?
En toen werd het heel ongemakkelijk. Hij begon schichtig om zich heen te kijken, er werd wat gestotterd en toen viel bij mij het kwartje.
Oei, misschien is hij wel homo.

Bedoel je seksuele orientatie?
Een veel te directe en confronterende vraag want hij werd bijna groen maar knikte toch ja.
Ik ook, zei ik, ik woon met een man en ben getrouwd.
Hoe opgelucht kan iemand kijken.

Hij vertelde dat hij door zijn familie is verstoten en dat homo’s hun leven niet zeker zijn. Dat hij was gevlucht naar Rusland, waar het niet veel beter was en hij asiel had aangevraagd voor een EU land. 
In Nederland is alles vrij, zei hij maar volgens mij kon hij het zelf eigenlijk nog niet geloven. 
Misschien duurt dat wel jaaaaaren en waarschijnlijk blijft hij zijn hele leven toch op zijn hoede.
Dan ben ik toch wel weer heel dankbaar dat mijn wiegje in de lage landen heeft gestaan en dat we met plezier wonen in het hoge Spaanse land waar ze er ook niet zo moeilijk over doen.




Zo’n verhaal hangt de hele dag als een wolk boven mijn hoofd.

Misschien moet je hem volgende week uitnodigen voor een bakkie koffie, zei Rick.


Met groeten Ton

11 opmerkingen:

Jan Wilde een Tuin zei

Ja, wat dat betreft is het nog fijn om in Nederland te wonen, hier in het hoge Noorden doen ze ook niet moeilijk over 2 mannen of vrouwen die samen wonen.

Gr Jan (Wilde een Tuin)

schrijfselsvanmij zei

Verschrikkelijk toch om te moeten vluchten vanwege je geaardheid

sjannesblog.com zei

Ik schrik er elke keer weer van hoe anders je leven er ook uit kan zien. Als je homo bent is Nederland zo slecht nog niet.

Marthy zei

Wat erg eigenlijk, als je in je geboorteland niet jezelf mag zijn.

Bertiebo zei

Dat begrijp ik. Wat akelig

Ton zei

Hoi Jan, Het is goed om daar ook eens bij stil te staan. Met groeten Ton

Ton zei

Hoi Inge, Dat is het en ik ben bang dat dat nog wel tijdje door gaat. Met groeten Ton

Ton zei

Hoi Jeanne, Nederland is nog zo slecht niet. Toch zijn we hier ook nog niet geaccepteerd. Met groeten Ton

Ton zei

Hoi Marthy, Dat geldt in veel landen voor veel meer zaken dan alleen homoseksualiteit en dat zou niet zo moeten zijn. Met groeten Ton

Ton zei

Hoi Bertie, Het is wel weer eens goed om bewust te zijn en de impact te ervaren van onrecht. Met groeten Ton

Anoniem zei

Je bent zoals je bent en wat wij hier hebben mogen trots op zijn