woensdag 21 augustus 2013

De geur van herfst

"You can smell autumn"
Dat zei onze buurvrouw in Spanje op een snik hete dag in augustus in 2009.
Ja dacht ik "die is gek." Want ik rook niets.
Maar toen we in 2010 zelf drie maanden in Spanje verbleven bemerkte ik op een warme dag in augustus ook een nieuwe geur. Een geur die melancholisch maakt en er in de maanden daarvoor niet was geweest: die van herfst.

Gisteravond zijn we met Nootzaak begonnen met het oefenen van het kerst repertoire. Altijd een beetje bevreemdend om te zingen over kerst als het buiten nog lekker zwoel is.
Vandaag heb ik bietjes in gemaakt. Gekookt in water met azijn en suiker en vervolgens in grote potten gedaan. Ook nog wat schilder klusjes afgerond.
Eigenlijk allemaal dingen ter voorbereiding op de winter.
En met heerlijke weer van vandaag heb ik lekker relaxed al deze klusjes gedaan.

Toen ik in het park wandelde met Egbert zat er een dame op een bakje de krant te lezen. O, zei ze, als ik hier zit met mijn krantje ben ik gewoon gelukkig.
Ja, zo'n dag was het. Gewoon gelukkig.

Toch werd ik vanmiddag met de aankomende herfst en winter geconfronteerd. De spoorweg overgang bleef gesloten, de trein stond stil en politie wagens kwamen aan met gillende sirenes.
Mannen liepen al langs de wagons.

Het moet iemand zijn geweest die de geur van de herfst niet meer wilde meemaken.

Met groeten Ton






Geen opmerkingen: