maandag 22 juli 2013

Tonio

Omdat de bibliotheek in Heiloo ook te maken krijgt met bezuinigen is een actie gestart om de gemeente te overreden die ongedaan te maken. Je kunt daarvoor een formulier invullen.
Ook aan mij werd gevraagd dat te doen.

Ik weigerde dat.  Hoe vervelend ik het ook vind: er zal bezuinigd moeten worden.
Kan het lidmaatschap niet verhoogd worden, vroeg ik. Voor 36 euro een heel jaar boeken lenen is toch eigenlijk wel heel weinig.
Maar dat bedrag moet zo laag zijn zodat ook de minst draagkrachtigen toegang kunnen blijven houden tot boeken.
Tja, toch zijn er heel veel mensen die boeken lenen die niet tot die groep horen. Eigenlijk zouden die meer kunnen betalen.

Tijdens het boeken uitzoeken kwam ik voor mezelf op het idee om ons abonnement te verhogen. Ik ga niet meer lezen maar wel meer betalen.

Ik heb dat direct laten ingaan en zag tijdens de formaliteiten een boek liggen dat gereserveerd was. Kan ik dat boek alvast reserveren?
Afgelopen zaterdag kon ik het ophalen.

Heb jij ook zo'n last van de hitte? Vroeg mijn zus vanmorgen door de telefoon.
Nee ik zit te lezen.
Maar heb je het dan niet warm.
Nee, ik zit in de schaduw en daarbij lees ik Tonio, van Van der Heijden en daar krijg ik het koud van.
Ik merkte dat dat haar niets zei.

Het requiem dat hij heeft geschreven over zijn overleden zoon heeft me alle 632 bladzijden geboeid en meermalen kippenvel bezorgd.


Met groeten Ton

1 opmerking:

Aart zei

Creatieve actie Ton