maandag 2 april 2012

Mislukt

Had ik een jaar of drie geleden een zeer succesvolle actie met olijfboomstekken.
Deze keer is het minder.

Een week of 6 geleden 20 stekken gemaakt en opgepot. Het duurt vrij lang voordat er sprake is van nieuwe wortels of uitlopers en geduld is niet mijn sterkste kant.
Nu weet ik dat het niet slim is om te kijken of er al nieuwe wortels gevormd zijn. Mochten die namelijk gevormd zijn breken die meteen af bij het uitgraven. Mijn moeder, die overigens heel groene vingers had, maakte daar al opmerkingen over. "Ze komen niet aan wortelen toe bij jou. Laat die dingen toch met rust."
Afijn, na 6 weken kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen en begon voorzichtig een van de stekken uit te graven. Geen wortel of uitloper te zien. Toen met en mesje voorzichtig wat bast afgeschraapt, daaronder was het snotterig bruin. Een slecht teken. Dat gaat niets meer worden. Vervolgens de andere stekken ook bekeken met hetzelfde resultaat.

Ik heb een paar mogelijke verklaringen voor dit resultaat.
Misschien iets te vroeg in de lente gestekt  of dat de takken in een slechte conditie waren vanwege de strenge vorst of misschien toch iets te veel water gegeven.

Nu heb ik in Spanje ook een stuk of 20 stekken gemaakt maar toch wil ik het hier weer proberen. Takken genoeg aan de boom. Alleen zie ik ook daar nog geen nieuwe groei ontstaan dus moet ik wellicht nog even wachten.

En waar ik bij tegenslag met de computer de Schepper heftig aanroep blijf ik in deze rustig en denk: gelukkig kan ik het nog een keer proberen.

Met groeten Ton

1 opmerking:

Emie zei

Geinig, zowel via A3 als jouw blogje lees ik dit bericht, een soort kruisbestuiving. We blijven benieuwd of het ons gaat lukken.