vrijdag 6 april 2012

Kippen

Inderdaad. Toen ik er even langer overnadacht kwamen er allerlei dingen naar boven die ik al heel lang wilde doen.

Een ervan is kippen houden.
Ooit heb ik drie kippetjes gewonnen op de rommelmarkt in Egmond Binnen. Later bleken het twee kippen en een haan te zijn maar dat is een klassiekertje. Mijn ouders waren er minder blij mee en toen later het haantje ging kraaien de rest van de familie ook.
Ik heb zelf een hok getimmerd en ze een jaar lang verzorgd. Toen was ik er wel een soort zat van en zijn ze opgegeten. Ben zelf trouwens ergens anders gaan eten die dag.

Elke keer als ik in een tijdschrift een artikel zie staan over kippen ben ik geïnteresseerd. Toch zijn er steeds redenen om er niet aan te beginnen. Ze passen niet in een siertuin, ik kan ze niet los laten in de tuin want dan pikken ze aan de planten, in een hok zijn ze zielig en wie gaat er voor zorgen als ik op vakantie ben?

En toch wil ik kippen en niets staat dat in de weg. De siertuin is inmiddels omgevormd tot groentetuin, waar ze trouwens ook niet welkom zijn en ik kan een ruime ren maken aan de zijkant van het huis. Daar is de hele dag zon en kunnen ze naar hartelust schrapen in de aarde.
De buurman wil, als hij eitjes mag hebben, voor ze zorgen als we in Loz Zuecos zijn.
"Dat betekent, nagenoeg zeker dat ik geen eieren meer hoef te kopen."

Alles geregeld, alleen nog even de zijtuin leeghalen, het pad gedeeltelijk verleggen en een nachthok met ren maken. Tenslotte worden dromen niet vanzelf vervuld.

Met groeten Ton

4 opmerkingen:

Aart zei

Leuk Ton, kippen. Gezellige tokkelaars die nog voor een eitje zorgen ook.

Emie zei

Al aan fazanten gedacht?:)

Marion zei

Fazanten zou ik niet doen, daar is de hond van de buren dol op.

www.wordpress.spaansverlangen.com zei

Leuk kippen! Mijn vader had vroeger ook vier kippen in de achtertuin van onze kleine woning in Moerwijk. Hebben we een hoop plezier van gehad en natuurlijk verse eieren(als ze ze zelf niet hadden opgegeten ;-))