zondag 5 maart 2023

Pluvius

Ook de verwachte regen van morgen is bijna volledig uit de voorspellingen verdwenen. 
Zoals bijna alle regen van de afgelopen maanden. 
Tijd dus om zelf maar voor Pluvius te spelen want dat dat nodig is laten de Aeoniums zien.


Zij onttrekken het vocht uit hun blaadjes waarmee die langzaam afsterven en afvallen. Iets dat normaal gesproken ergens in juni gebeurt.
Tja de droogte…. hoe zal dat gaan komende jaren? Gelukkig bestaat klimaatsverandering volgens een Ruttelend bewindsman niet en hoeven we er ons niet druk om te maken. Toch? Nou hij zegt wel dat hij zich er druk om maakt maar vergeet dat steeds bewust als het het om winstcijfers gaat.


Ik deed een project. Altijd uitdagend als het niet binnen een paar uur geklaard kan worden. Dit duurde vier dagen.



De rode pot met gat die ik jaren geleden uit een container viste wilde ik vullen met vetplanten.


Eerst sloeg ik de rand er verder af.


Maar plakte die stukken vervolgens elkaar. Dat deed ik met een trucje dat ik zag in The Repair Shop al gaf ik er wel mijn eigen wat gemakzuchtige draai aan waarbij ik de stukken in zand drukte om in de goede positie te drogen.


Dat werd herhaald om de vier stukken aaneen te lijmen.


En dan is dit de bedoeling.


En dit het resultaat.
Mwah, maar het hoeft maar een keer per maand water.


Met groeten Ton

16 opmerkingen:

Clarien zei

Echt heel leuk gedaan Ton!!

Petra zei

Hallo Ton, ik kan niet anders zeggen dan dat ik je een enorme crea bea vind. Hoe kom je op het idee, ik vind het onwijs leuk, echt heel goed bedacht. En wat jammer dat de voorspelde regen niet kwam, want als er een plant is die goed tegen de droogte kan dan is het de Aeoniums wel. Als die sporen laat zien van droogte dan is het wel echt droog. Hier koud en voor de komende tijd regen#hagel#nattesneeuw voorspeld. Zo geen zin in ik zit op een beetje mooi voorjaarsweer te wachten, nou als de voorspellingen uitkomen laat de zon nog even op zich wachten en moeten we doen met wat er aan zit te komen.
Een liefdevolle groet Petra

Anoniem zei

Ik vind het heel geslaagd. Een echt kunstwerkje. Mooi. Groeten, Bernadette

Anoniem zei

Nou maak je me wel heel nieuwsgierig naar dat trucje, Ton. Ga je het nog onthullen? Je project, als ik het zo mag noemen, heeft overigens een bijzonder fraai resultaat. Fijne dag en groeten, Elisa.

Ton zei

Dank je Clarien. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Petra, Dank. Het zijn een soort flitsjes die worden ingegeven door, hoe kan ik goedkoop iets maken. Afgelopen zomer overleefden de Aeoniums drie maanden zonder water. Maar nu ze in de lente al verdrogen vraag ik me wel hoe lang ze dat kunnen volhouden terwijl de grote hitte nog moet aankomen. Wij gaan deze week richting Den Helder en gaan de kou en nattigheid weer ervaren. Met groetenTon

Ton zei

Dank je Bernadette, Ik moet altijd eerst even wennen aan het resultaat. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Elisa, Dank. De truc is om het zand te gebruiken om de te lijmen delen in de juiste positie te laten drogen. Met groetenTon

Y. Schoutsen zei

Wat een geweldige pot is dit geworden!

Mevrouw Niekje zei

Hoi Ton, lekker creatief met aardewerk! Ik denk dat je je maar moet instellen op veel meer droge jaren. Ik hoorde gisteren (of eergisteren) nog op het journaal dat ook Italiƫ te kampen heeft met te weinig (regen)water. Het veranderende klimaat zorgt ook voor minder sneeuw in de bergen, dus weer minder water in lager gelegen gebieden. Het is niet anders en er moet heel wat gebeuren willen we dat nog tegenhouden, ik ben bang dat het daarvoor te laat is. Sorry, beetje negatief ben ik vandaag wel in mijn reactie.

miekequilt zei

Wat een leuk werkstuk weer. Je bent toch wel inspirerend hoor. Als ik weer een kapotte pot heb weet ik wel wat ik ermee ga doen

Ton zei

Hoi Yvonne, Dank. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Van die droogte hebben we nog wel ff last. Twijfel soms zelf of klimaatverandering een natuurlijk of een door de mens veroorzaakt fenomeen is. Waar geen twijfel over over zou moeten bestaan is dat we maatregelen moeten nemen om er mee om te gaan. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Mieke, Dank. Altijd leuk om te horen dat mijn werkstuk tot inspiratie leidt. Met groetenTon

sjannesblog.com zei

Leuk idee met een mooi resultaat!

Ton zei

Hoi Jeanne, Dank je. Met groetenTon