vrijdag 3 mei 2019

Steunbeer


Staat die tuin nou nog niet vol, vroeg laatst iemand me.
Nee. Ten eerste is de tuin best wel groot en veel van de gevonden, gestekte, gekregen of gekochte planten hebben niet genoeg gehad aan mijn ondersteuning en goede zorgen en legden het loodje. Maar veel staat er inmiddels wel.


Alles op deze foto is gestekt, gevonden of gekregen. En ze doen het maar krijgen in de potten wat extra aandacht zodat ze sterk en groot genoeg zijn voordat ze het ‘echte’ tuinleven in gaan. Wordt pas als we teug zijn uit Rome.


1 Hemerocallis 2 .... 3 Aloe arborercens 4 Yucca 5 Strelitzia 


1 Aeonium 2 Ficus benjamina 3 Aloë 4 Dianthus 

Van de Aeonium kreeg ik van de zangeres van het kwartet nog twee soorten. De gewone groene is nummer 1 van bovenstaande foto.

Een diep purperkleurige en een met bont blad en als wederdienst ga ik na de volgende repetitie de Blauwe regen snoeien. Wellicht zijn dan de lichtblauwe Irissen uit haar tuin ook uitgebloeid en krijg ik wortelstokken. Het is heerlijk om meerdere soorten van een familie in de tuin te hebben. In dit geval omdat deze Irissen later bloeien dan de soort ik al in de tuin heb.






1 Beaucarnea (het stokje dat er naast staat is eigenlijk beter te zien) 2 Agave atenuata 3 Yucca 4 Aloe 5 Crassula 6 Euphorbia tirucalli 7 (Geen naam) 8 Pelargonium citrosum



Oei en er is een probleempje aan het ontstaan. De muur van de plantenbak helt langzaamaan wat naar voren. Nu is dat op zich niet zo verontrustend maar de pergola helt net zo hard mee en daar worden we dan minder vrolijk van.
Wat te doen?
Steunberen metselen.
Maar is dat mooi?
Nee. Maar we kunnen die beren misschien wel incorporeren in een soort van opbergkasten.
Tja, wordt wellicht wel zwaar en versmalt de oprit best wel veel.

De vrienden die er afgelopen week waren hadden nog metalen steunen over. Kom maar kijken of jullie dat wat vinden. En dat deden we vanmiddag na de repetitie voor het kwartet van Coro de Cómpeta.

En ja, het lijkt ons wel wat



Met groeten Ton
















8 opmerkingen:

Marleen zei

Planten en stekjes zijn altijd leuke dingen om te krijgen of te geven. Wat mooi zo'n verzameling kleurige potten!

Ton zei

Hoi Marleen, Het is beslist leuk om uit te wisselen. De potten zijn van plastic en heb ik geschilderd. Naar mijn idee werkt dat het beste met de zachte zwarte potten. Met groeten Ton

Marc Dufraing zei

Hier in Z-Fr zie je aan vele 'oudere' huizen ook steunberen gemetst. Toen deze gebouwd werden dacht men weinig of niet aan fundering en zijn er toch muren die wat wegzakken. Deze w(e)orden meestal gemetseld op tal van manieren - soms werd er ook een dwarsbalk gegoten tussen twee steunberen. In SP zag ik een constructie van stalen balken - ook met een dwarsbalk - en dan heb je minder verticale steunen nodig. aan mijn huis zijn er ook enkele gemetst (met een dwarsbalk) en dan je ineens plaats om enkele planken tussen te maken en zijn er extra bergplaatsen (als ze onder een dak staan) of een plantenrek ...

Ton zei

Hoi Marc, Dank voor de tips. Aankomende week weekt er een ‘mannetje’ kijken voor een mogelijke oplossing. Met gorten Ton

Griemmank zei

Zo gek vind ik het niet om steunberen te gebruiken. Je kunt ze camoufleren met potplanten misschien? Stekken en zaaien is gewoon leuk. Het lukt niet altijd maar als het wél lukt heb je extra plezier. Toch?

Ton zei

Hoi Griemank, Een beetje wegwerken zal het wel worden. Stekken en zaaien is heerlijk om te doen. Geeft veel voldoening als het lukt en zo niet...... dan nog eens proberen. Met groeten Ton

Marthy zei

Ik ben gek op stekjes en deel ze ook vaak uit, gooi niet zo snel iets weg. Op het ogenblik staan er een stel glaasjes in de vensterbank met kleine friemeltjes die ik volgende week hoop uit te gaan planten, ik zie wel of het wat wordt.

Ton zei

Hoi Marthy, Het stemt je zo tevreden als de stekjes aanslaan en het maakt je ook nog eens gelukkig om er weg te geven. Succes met jouw stekken. Met groeten Ton