vrijdag 10 mei 2019

Koperen ploert

Klagen? Nee dat niet maar het is wel ineens nogal heet hier.
26 graden was het vanmiddag rond een uur of twee. In de schaduw dan he. In het felle ongenadige zonlicht is het eigenlijk onaangenaam en wij kunnen dan gelukkig in de schaduw van de Acacia zitten. Maar waar kan die Acaia even op adem komen?
En dan moet de echte zomer nog komen.

De jongste broer van mijn moeder was fanatiek tuinier en geen fan van de zon. Natuurlijk, de zon was nodig maar op hete zomerse dagen deed die zon een behoorlijke aanslag op de geliefkoosde planten van oom Leo. Die koperen ploert mopperde hij dan als hij weer binnenkwam van een inspectieronde door de tuin.

Nu ben ik meer dan diep onder de indruk van de werking van de mulchlaag. Zeker waar die al wat langer ligt of waar die wat dikker is. De aarde onder de laag is daar vochtiger en koeler en dat is aan de planten te zien. Toch zijn er nog steeds voldoende plekken in mijn walhalla waar die laag nog dun is of waar het stukje tuin net iets schuiner ligt en derhalve droger is en meer straling opvangt. De planten hebben het daar ineens toch zwaarder en vluchten? Vluchten kan niet meer.

Dus sleep ik met gieters water om bijstand te verlenen.



Nu staan Anjers al niet bekend om hun stevige stengels maar........ dit is wel wat triest.


Anyway.

Heet of niet: ik maakte de stapelmuur af. Nou af? Af is het nooit want als het af is kan ik rustig de oversteek naar het hiernamaals maken en daar heb ik nog geen zin in.


Dus de stapelmuur is af. Alles boven de rode lijn heb ik de afgelopen tijd gestapeld. Onder de rode lijn is het restant van de oorspronkelijke muur.

.

Helemaal tevreden.

Maar......



Op de rode lijn moet nog een rand stenen komen die als een trede werkt want de aarde gaat daar 20 cm naar beneden. In de gele driehoek moeten nog vier of vijf kruiwagens aarde gestort worden en dan wacht ik op nieuw groenafval voor de broodnodige afdeklaag.
De zwarte streepje lijn geeft aan welke rand vlakke aarde er bij is gekomen. Ook daar ben ik blij mee en die zal worden volgeplant met bomen want schaduw, die wil ik hebben.
Niet zo zeer voor mezelf maar om een beter, meer natuurlijk klimaat in de tuin te krijgen. 

En voor mijn planten.

Met groeten Ton














6 opmerkingen:

schrijfselsvanmij zei

Je bent echt een behoorlijk bezige bij, maar mooi is het, en wat nog niet af is wordt mooi.

Ton zei

Hoi Inge, Ik ben inderdaad wel ‘doenig’, zoals mijn moeder dat noemde maar vergeet niet dat ik geen betaalde baan heb en beslist voldoende tijd neem om te ‘niksen’. Ook zo’n woord van mijn moeder. En dank voor het compliment. Met groeten Ton

Emie zei

Heerlijk om altijd plannen te hebben en bezig te zijn. In een tuin of op het erf, zoals wij meestal zeggen, valt altijd wat te verfraaien, verbeteren en te werken. Succes en we lezen graag de voortgang. Die stapelmuur is om jaloers op te worden. Groet ook van de wijnboer.

Ton zei

Hoi Emie en Adrie,

Ik vind het ook heerlijk om eigen plannen uit te voeren. Als een koning in zijn eigen koninkrijk. En dank voor het stapelmuur compliment. Leg maar wat stenen klaar voor de pelgrim. Met groeten Ton, ook aan Adrie

Marc Dufraing zei

Volhouden is de boodschap - iedere dag een steentje of 5 en je krijgt je muur zo hoog als je wilt.

Ton zei

Hoi Marc, Zo is het ook al wil ik het het liefst zo snel mogelijk klaar hebben. Met groeten Ton