donderdag 2 mei 2019

Ezel




Wel een wat armetierig plantje maar daar is in deze tuin ruimte voor, ik kan moeizaam afstand doen van planten. Na een nadere inspectie zag ik dat er niet alleen nieuwe uitlopers aan de top zitten maar ook uitlopers aan de stam en.......dat  de bloemetjes blauwachtig stuifmeel hebben.


Dat kan je dan toch ook niet weg doen?

Een ezel stoot zich niet .....ja ja.
Als je tien keer hetzelfde doet en je hebt tien keer hetzelfde of tegenvallende resultaat is het tijd om het eens anders te doen.
Twee jaar geleden plantte ik een paar aardbeiplantjes. En ja, ze gaven vorig jaar zelfs een paar vruchtjes. Maar echt groeien of uitlopers maken, deden ze niet. Tijd dus voor wat anders.
Het is niet perse de droogte of arme grond die zachtfruit parten speelt maar eerder de droge lucht die samengaat met harde wind, zegt internet.
Dus na het tevreden stellende resultaat van gisteren ging ik vandaag opnieuw aan de slag.
Ik maakte van stukken glas en vliesdoek een minikasje voor de aardbeien. Zo ontstaat er een microklimaat met vochtige warme lucht en daarvoor goot ik de aarde ook nog een paar keer nat.


Kom maar op met de zomerkoninkjes.



Meteen door met de Mangostruik. Ook die staat al twee jaar stil waar het groei betreft. 
Bij boeren in de omgeving zie ik vaker jonge struikjes met een zak van vliesdoek om het kruintje. Het zal wel ergens goed voor zijn dacht ik.
Dus met een paar palen en vliesdoek heb ik ook hier de elementen wat getemperd. Dat zal dit jaar nog geen oogst opleveren maar ik zou al heel blij zijn met een flinke toef vers blad.


Gistermiddag kwamen er vrienden op bezoek en kreeg ik, we, een paar zaailingen. De onderste is een Judasboom of Cercis siliquastrum en de bovenste is niet zeker maar waarschijnlijk een


Ik heb de zaden geplukt van de boom die op het parkeerterrein van Cómpeta staat, zei de gever. En samen dachten we dat het deze zou kunnen zijn.

Na het succes met de nestpot met mezen keek ik ook eens naar de andere nestpotten want daar gebeurt niets mee. En als er al een paar jaar geen resultaat........



De blauwe heb ik van sopraan M gekregen maar ben uiteraard vergeten voor welk soort vogel deze pot is.
Dus stelde ik per email de vraag aan M met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat zij dat nog wel zou weten en ja....... voor een zwaluw.
Hij moet duidelijk op een andere plaats hangen want zwaluwen broeden niet in gaten in bomen maar in gaten in rotsen. Als cultuurvolgers zijn ze gaan broeden in en aan gebouwen maar nog steeds niet in potten in bomen.
Dat is een beetje een tricky one want Rick is niet zo happig op zwaluwnesten onder de dakrand vanwege de poep. 
Dat vraagt nog een idee van Malle Piet maar dat gaat lukken.

Met groeten Tom
















5 opmerkingen:

Anoniem zei

Gewoon een plankje onder de pot bevestigen. Dit plankje moet de poep opvangen. Is het er vol poep, dan schoonmaken of vernieuwen.

Marc Dufraing zei

een plankje onder het nest waar de poep dan op kan vallen ....

Ton zei

Hoi Marc en anoniem, Dank. Hoe simpel kan het zijn. Met groeten Ton en dank namens Malle Pietje

Anoniem zei

Nou Malle Pietje, ik vind dat je goed bezig bent :) Idd, bij geen resultaat eens iets anders proberen/doen.
En zo heerlijk herkenbaar, jouw oplossingen. Ben zelf ook van de houtje-touwtje constructies, terwijl manlief meer van de degelijkheid is, met spijkers, schroeven etc. :)

Groetjes Carla

Ton zei

Hoi Carla, Dan vullen jullie elkaar goed aan. Jij probeert wat uit, klooit wat in elkaar en als het dan goed werkt kan hij het later altijd nog mooi, stevig en definitief maken. En het is heerlijk om wat aan te klooien. Met groeten Ton