woensdag 23 januari 2019

Johannes Marinus

Vandaag honderd jaar geleden werd mijn vader geboren. Inmiddels 15 jaar overleden en elke 23 ste januari is ie even ingedachte. Trouwens niet alleen dan.
Wij kijken altijd naar het half acht journaal en dan check ik van tevoren regelmatig of het al tijd is, vaak staat er dan 19 uur 19 op het scherm en is er de gedachte aan zijn geboortejaar.


Dit is de oudst bekende foto. Het gebouw is Cafe Het wapen van Egmond in Egmond binnen. Meteen ook het dorp waar hij zich zijn hele leven mee verbonden voelde.
Er waren veel Van der Molentjes in Egmond-Binnen en dan was een bijnaam wel makkelijk. Die van Johan werd Wolletje vanwege zijn kroeshaar. Hier waarschijnlijk lekker kort opgeschoren en onder de pet gestopt. Als ik  als kind moest uitleggen ‘van wie ik er een was’ was Wolletje altijd voldoende.


De hele dag hingen er donkere wolken boven ons hoofd.









Maar wonder boven wonder bleef het zonnetje er de hele dag onderdoor schijnen.


Met groeten Ton












2 opmerkingen:

Petra1945 zei

Aggut, een alpientje... (alpinopet). Droeg mijn vader ook; niet alleen als jongen, maar zijn hele leven.

Ton zei

Hoi Hermana, Ik kan me niet herinneren hem met iets anders op het hoofd gezien te hebben dan een rode zakdoek. Met groeten Ton