maandag 21 januari 2019

Schuchter

Moet je de wekker nog zetten, vroeg Rick gisteravond.

Maar nee. Als je wilt, word je wakker op de tijd waarop je je instelt. Dus werd ik om om 5.45 wakker om het begin van de totale eclips te zien. Nu kwam dat niet helemaal uit want het tijdschip van de totale eclips was hier net iets later. Gelukkig was het kristal helder en kon ik het schouwspel goed volgen.

Ik ging drie keer uit bed om de verschillende stadia van de verduistering te zien. Na de tweede keer dat ik weer in mijn bedje lag zag ik een paar keer een lichtflits. Kon niet zien waar het precies vandaan kwam dus ging ik toch ook daarvoor mijn bed uit. Eenmaal buiten zag ik in de richting van Motril een keer of vijf  een grote flits als van een explosie. Later op verschillende nieuwssites gekeken maar heb niets kunnen vinden.

Foto’s van de verduistering zijn niet gelukt maar deze, vlak voordat la Luna toch nog lekker licht oranje onderging is ook mooi.



En dat vind ik altijd leuk: aan de ene kant gaat de maan onder en aan de andere kant komt de zon op.



En dat doet ze mooi. Een beetje schuchter lijkt wel zo achter die langgerekte wolk.



Midden op het terras lag dit insect minder schuchter te zijn, dacht ik. Want dacht ik eerst nog dat het zich lag op te warmen in het zonlicht lag het na drie uur nog heel erg dood te liggen.
Wat voor beest zou het trouwens zijn?


Met groeten Ton






Geen opmerkingen: