woensdag 28 maart 2018

Belofte

Waar rook is, is vuur.

Ik kon het alleen niet zien. wel de lange sliert zwartige lucht die achter de Maroma vandaan leek te komen.


Nu is het toch al de tijd van fikkie steken. Overal kan je rookpluimpjes zien waar de boeren hun snoeiafval verbranden.


Zeker als het nog vroeg in de morgen is en ik brandlucht ruik ben ik weer helemaal een klein kind. Als zoon van een bollenboer ben ik opgegroeid met het verbanden van het afgestorven loof van de bollen. We kregen daar ook les in van mijn vader. Hij begreep dat ie het ons beter kon leren want met vuur knoeien zouden we toch wel doen en dan kan je maar beter weten wat je doet.
Anyway, ik vind het heerlijk ruiken.

In de lucht werden weer spelletjes gespeeld.


Rick is een dag skiën in de Siërra Nevada, een kadootje voor zijn verjaardag a.s. vrijdag, dus heb ik het rijk alleen. Ook de buren zijn er niet dus schalt de opera over het perceel.

Alles doe ik voor het opkweken van zaden. En niet altijd met een geweldig resultaat. Zo heb ik van de vijftig pijnboomzaden maar 5, zegge vijf, zaailingen overgehouden. 
Weliswaar blij maar ook een beetje geïrriteerd zie ik dat er een pijnboom zaailing in het grind staat. ZONDER AANDACHT gewoon opgekomen.



Voorzichtig met een schepje uitgegraven en opgepot. Dus staat de stand nu op 6.


Vorig jaar hakselde ik een mulchlaag van tenminste 10 centimeter dikte aan houtsnippers. Maar op één plaats in de tuin stond teveel onkruid om weg te halen en dus legde ik daar eerst antiworteldoek voordat ik de snippers strooide.
Vanmorgen was het tijd om dat doek weg te halen en er wat te gaan planten. En wat ruiken die half verteerde snippers goddelijk naar bos, naar vocht en schimmels en naar leven. Helemaal heerlijk.

De aarde eronder was lekker zacht en het was een genot om de irissen, die ik een paar weken geleden overhield uit de border bij de entree, te planten.
O en dan de belofte hoe het er volgend jaar bij staat.


De beesten zijn ook met een belofte bezig. Alleen ben ik dan niet zo blij met die belofte want ik zie veel opgepeuzelde sinaasappelboomblaadjes voor me.

Met groeten Ton

















Geen opmerkingen: