dinsdag 27 maart 2018

Vrijheidsberoving

Eigenlijk is het al een paar weken te koud. 
Is dat erg? Nee, voor een paar half Spanjaarden als wij is dat niet zo erg. Het weer is sowieso beter dan in Nederland. En de regen was hier meer dan nodig. Dus het is geen klagen, wel vinden we het heerlijk dat het gisteren ineens heerlijk zonnig was. Ook al was er een beetje veel wind voor een kust jongen als ik.

Vandaag is het nog een stapje warmer en zonniger en waarschijnlijk scoren we ook veel hoger op de UV index aan mijn velletje te voelen.

Heerlijk om al de mooie bloemkleuren te zien.


Irissen. Dit zijn de eerste bloemen maar er komen er een hele berg. Nu heb ik ook veel Irissen geplant omdat het hele taaie planten zijn, ze goed tegen droogte kunnen en omdat ze eenvoudig zijn te vermeerderen. 


Aloe


In de Aeonium arboreum kwam slechts een gele bloem. Die is al lang uitgebloeid maar hij maakt nu prachtige lichtgroene bladrozetten.

Heerlijk die lente. Dacht ik gisteren een zwaluw te hebben gezien. Vandaag zag ik er meerdere. In al de jaren dat we De Klompen hebben heeft er nog niet een zwaluw genesteld. En dat terwijl we een paar goede plekken hebben om een nestje tegen en onder te plakken. 
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ík graag zwaluwnesten wil, Rick is daar niet zo enthousiast over en zegt dan ook dat hij ‘een tegen intentie’ heeft.



Die zwaluwen vangen insecten en daar zijn er inmiddels ook al weer genoeg van. De natuur zit toch goed in elkaar zou ik zeggen.

In bovenstaande witte Iris zaten drie van deze zwarte zilvergespikkelde kevers. Twee waren bezig om nog meer van deze soort te verwekken en vielen uit de bloem toen ik een foto wilde maken. De achterblijver lijkt met zijn snuit klem te zitten tussen de bloembladen. Ik vraag me af wat voor soort het is en of ze ernstige schade veroorzaken. Zo ja dan komt de spiritus met groene zeep uit de kast.

Waar ik wel ineens van schrok is de schade die eigenlijk meteen is ontstaat nu de zon feller schijnt en de temperaturen oplopen. De zaailingen van de Johannesbroodboom hebben bruine verdroogde randjes. Meteen alle bakken in de halfschaduw gezet.


Ook de Aloë stekken die ik vorige week met goed ontwikkelde wortels in de tuin plantte zien er in twee dagen zon verschrûnstst uit. 
De kleur is vebleekt, het blad krult zich op en voelt aan alsof het is gaar gekookt. Ze zijn nu bedekt met stukken schutblad van palmbomen om ze te beschermen.


Het sinaasappelboompje dat ik vorig jaar kocht en de zomer goed heeft doorstaan ziet er inmiddels zeer triest uit. De bladeren zien geel, de helft is er afgevallen en de meeste dunne takjes zijn verdord. Toch verbaasde het me te zien dat de takken vol zitten met bloemknopjes.


Op de begane grond van het huis hebben alle ramen stalen tralies. Dat is hier gewoon. We moesten daar in het begin wel aan wennen want het idee aan vrijheidsberoving dringt zich op. Voordeeltje is dat de verzekeringspremie iets lager ligt. 
Op de verdieping vonden we het niet nodig en hebben we daar dus twee kleinere ramen zonder rejas, want zo heten die dingen. Klinkt wel beter dan tralies.

Rick zit lekker buiten in de zon als ie ineens een harde knal tegen een bovenraam hoort en ziet dat er vogel naar beneden valt. Hij of zij moet op slag dood zijn geweest maar dat is dan ook het enige voordeel. We zien nooit dat er een vogel tegen een raam vliegt. Ook niet tegen de grote schuifdeuren naar het terras. Misschien hebben die tralies dus een afschrikkende werking oid.

Het lijkt een zwartkopje en nu maar hopen dat het beestje niet bij het nest hoort dat in de cipres wordt bebroed.



Met groeten Ton







Geen opmerkingen: