vrijdag 2 maart 2018

Stiekum

Hoor, wind loeit door de bomen en regen zwiept bij tijd en wijle horizontaal de berg over. 
Niet zeuren: ik wilde regen en krijg regen.

Bijna de hele dag draaide de wasdroger mijn natte kleren droog. Twee complete stellen onder- en bovenkleding zijn drie keer gewisseld. Want was het heerlijk vanmorgen. Gestaag viel het water uit de lucht, verticaal, want het was windstil en met een temperatuur van een graad of zestien is er niets dat me kan binnenhouden. 

Overal was wel wat te doen. Regende het wat minder zorgde ik ervoor dat er wat extra water van de weg naar de Swales werd geleid. Maar regende het harder moest ik dat weer tegengaan. Blaadjes die de put verstopten moesten worden weggehaald, stenen die van de berg rolden en op de weg terechtkwamen haalde ik weg en steeds controleren of er geen spoelgeulen ontstonden. Helemaal mijn dag dus. Ook al moet ik zeggen dat halverweg de middag de wind roet in het eten gooide.

Meldde ik gisteren nog dat de vijver volstond


in de loop van de ochtend liep ie over.


Eigenlijk liep de hele tuin over. 
Het regende toch echt te hard en te veel om door de aarde te worden opgenomen.
Kan je daar nog wat aan doen, wilde Rick weten.
Ik kan met de spitvork wat gaten in de bovenlaag van de aarde maken zodat het water er makkelijker kan inzakken. 
Nu had ik dat de afgelopen dagen al op veel plekken gedaan maar ik wilde het toch graag proberen want elke druppel die de bodem ingaat is meegenomen.
Het maakte geen verschil. De bovenste dertig centimeter was volledig verzadigd van het water. Het heeft dus gewoon meer tijd nodig om dieper de bodem in te zakken. Dit is ook de reden dat het water nu van de berg begint te stromen en zou ik dus nog meer Swales moeten graven om dat afstromende water in op te vangen. Of, eigenlijk moet het een dag tussendoor droog worden.


Om één uur zat er 140 mm water in het aquarium en inmiddels is dat opgelopen tot 157 mm dus dat maakt dat er vandaag 85 mm is gevallen. Nederlandse hoeveelheden.


Nu zitten we lekker met onze voeten op de vloerverwarmde tegels en zwiept de wind om het huis. Wat gaat het tekeer buiten. De elektriciteit is al even uitgevallen en ook het internet is wat onbetrouwbaar.
En dat is het voordeel van ‘slecht’ weer: chocolademelk, pannekoeken, gluhwein, veel kopjes koffie en..... een reep chocolade. Die had Rick gisteren bij de LIDL stiekum tussen de boodschappen gelegd.

Met groeten Ton




Geen opmerkingen: