donderdag 13 april 2017

Ruimtegruis

Altijd een beetje stil als gasten weer weg zijn.

Ik doe ook nog andere dingen dan tuinieren


De Noor Jon Larsen vond wat hij zocht: ruimtegruis op aarde.

Kijk, als ik een FB bericht zie met deze kop en het is ook nog van een betrouwbare bron dan ben ik geïnteresseerd.

Het betrof een stuk uit de wetenschapsbijlage van de Volkskrant en omdat ik sterren leuk vind, gek ben op jutten, struinen en verzamelen ben ik aan de slag gegaan, want ik zou het wel leuk vinden om een stukje ruimtegruis te hebben.

Volgens de Noor valt er overal op aarde sterrengruis en hij zoekt dat o.a. op daken van gebouwen.
Nu heeft Los Zuecos een dak van 115 vierkante meter en de kans dat daar dan van dat gruis op is gevallen lijkt mij wel aanwezig.
Dus ging ik van de week aan de slag. Eerst de goot bekijken. 


Een dikke laag rood Saharastof dat laatst naar beneden kwam.


Los schrapen.


En dan heb ik ongeveer een halve kilo troep.


Dat heb ik gespoeld zodat het aller fijnste stof weg is. De grote stukken cement die van het dak zijn gerold heb ik er uitgehaald. Daarvan was ik zeker dat het niet direct uit de ruimte is gekomen.


Het overgebleven spul heb ik gezeefd zodat ik nu grover stof en gruis heb.


Dat laat ik drogen en ga ik met een magneet nazoeken op stukjes waar ijzer in zit. Daarvan bestaat de kans dat ze uit de ruimte komen.

Nu heb ik een probleem: ik heb geen magneet. 

Uit de nalatenschap van mijn zus heb ik haar onvervalste degelijke kwaliteit Philips stofzuiger geërfd. Mijn schoonzus gaf me nog een paar papieren zakken die daar inpassen. Alles ging keurig in de verhuiswagen naar Spanje. Hier kwam alles netjes uit de auto maar die stofzuigerzakken? Nergens meer te bekennen.


Dus nam ik een paar weken geleden uit Nederland passende zakken mee zodat onze minder prettige stofzakloze plastic stofzuiger de deur uit kon.
Maar dat moest nog steeds gebeuren.


Tot een paar dagen geleden omdat Malle Pietje wist dat er in een motor altijd een magneet zit.
Ik sloopte de motor helemaal uit elkaar maar uiteindelijk zat het zo vast dat ik de magneet er niet uitkreeg.

Stand tot nu toe: schone goten, een prettige stofzuiger en twee hoopjes gruis.

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: