dinsdag 11 april 2017

Maagdelijk

Niet al te vroeg maar toch redelijk op tijd begon ik aan een nieuw graafprojekt.


De zon schijnt net langs de nog maagdelijke helling aan de schaduwzijde van de berg.
Het duurde even voor ik doorhad wat de donkere streep is ter hoogte van mijn schouders: de schaduw van de stapelmuur van het terras dat daar ligt. Op dat lage terras, wat redelijk waterpas is, deed ik de werkzaamheden.
Ik wil dit terras hol maken in plaats van bol zodat het regenwater er op blijft liggen.


Eerst het onkruid verwijderen en de erosie geul dichtmaken die half in de schaduw van de amandelboom ligt.


Hier was ik even vergeten een 'voor' foto te maken dus dan maar van de stapelmuur op het terrein van de buurman.
De stapelmuurmuur is hier ongeveer 80 centimeter hoog maar is op ons land op verscillende plaatsen verdwenen onder aarde die van de berg is gespoeld. Die erosie is voor een groot deel te danken aan de verplaatste grond tijdens de bouw.


Links is te zien waar de muur is bedekt met aarde en rechts in de schaduw de stapelmuur.


Op de hele helling zijn indertijd stapelmuren gemaakt maar ze zijn door slecht onderhoud op veel plaatsen ingestort.


Eerst egaliseren om te zien waar aarde bij of weg moet.


Vier uur werken en twee liter water verder, als je wat doet is het heet, is er een hol landje ontstaan van ongeveer drie bij zes meter. Tijdens het werken heb ik een microvezeldoek om mijn hoofd om het zweet op te vangen. Omdat dat er niet uiziet heb ik daarover een hoed. Het uiterlijk wil ook wat tenslotte.


Het uitgetrokken onkruid heb ik over de blootliggende aarde verspreid.


Tijdens het graven kwam deze rups te voorschijn. Een behoorlijk exemplaar. Ik schat dat ie een centimer of acht lang was. Ben nieuwsgierig wat voor vlinder hier uit komt.



Ook kwam ik wilde prei of ui tegen.


De broedbolletjes ga ik planten in het plukbos.

Kortom: ik ben lekker bezig.

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: