zondag 12 januari 2014

Broeds

Vorige week schreef ik over het haantje in het kippenhok. Dat haantje begint inmiddels te doen wat een haantje hoort te doen en dan bedoel ik niet alleen kraaien.



Afgelopen woensdag. Ik voer de kippen en wil de eieren uit het legnest pakken. Er zit een kip op. Ik duw haar voorzichtig een beetje aan de kant om de eitjes te rapen waarbij ze naar me pikt.


Da's raar want dat  gebeurt nooit. Er wordt soms wel een beetje getokt maar dit is echt nieuw. Toch is dit wat er steeds gebeurt de volgende dagen.

Als ik een paar dagen later de buurman spreek die op ons huis en have past als we in Los Zuecos zijn en vertel van het kippengedrag begint hij te lachen en zegt dat ze broeds is.

Tja, zou dat nu komen omdat er een haantje is of is het toeval?
Anyway, kippen kunnen zich doodhongeren tijdens een broedse periode dus is het zaak om, zeker in het geval van ongewenste broedsheid, de hen een paar keer per dag van het nest te halen zodat ze gaat eten.
Dat is best wel sneu. Ik moet haar van het warme nest plukken waar ze met verhoogde temperatuur en opgezette veren lekker warm zit te zijn. Dat gaat onder protest, ook dan word ik gepikt en zet haar op de grond. Ze schudt met haar veren en kijkt een beetje beduusd. De andere kippen vinden haar niet leuk en pikken haar.


Ik doe het deurtje dicht zodat ze niet direct weer het hok intippelt. Na een paar minuten kiest ze ervoor om wat te eten. Een half uurtje later doe ik het hok weer open en rent ze als gek naar binnen.
en gaat op het nest zitten alsof ze er niet is af geweest.



Met groeten Ton

Geen opmerkingen: