woensdag 11 juli 2012

Luie wijven

Zo moeilijk kan het toch niet zijn. Je maakt een hok, stopt er kippen in, geeft ze voer en dat is het dan wel zo'n beetje.

Het valt me op dat, ook al doe ik het nachthok om 7 uur 's morgens open, de kippen er pas om een of 10 uitkomen. "luie wijven" roep ik dan als ik ze eindelijk zie.

Van te voren bij verschillende kippenhouders informatie gevraagd over de grootte en kwaliteit van hokken. Of er licht of verwarming in moet en of het hok van binnen wit moet zijn. Over dat laatste bestaat verschil van mening van: niet nodig, is cosmetisch tot beslist noodzakelijk anders leggen ze geen eieren omdat het anders te donker is.

Omdat ik denk dat het vreemd is dat de kippen zo laat uit het nachthok komen heb ik toch maar besloten om het hok van binnen te witten. Gisteren gedaan en vanmorgen hoorde ik om acht uur al gefladder en kwamen ze naar buiten.

Maakt voor de kippen in ieder geval verschil.


Met groeten Ton

1 opmerking:

Emie zei

Jij verft wat af!