donderdag 3 oktober 2024

Terral

Het is gewoon weer heel warm. 28 Graden met harde landwind. Een Terral. Niet mijn weer.

Herfst.



Een beetje door de wimpers kijkend zou dit een goudenregen in bloei kunnen zijn maar nee: gele blaadjes.

Het voordeel van de herfst is ook dat er weer wolken in de lucht hangen en die zorgen voor mooi zonsop- en ondergangen.



Deze oranje gekleurde is van gisteravond 20.01 uur.


En deze roze is van gisteravond 20.05 uur.  

Na de reparatie van de schoorsteen heb ik het houthok opgeruimd. 


De aanmaakhoutjes die ik van snoeiafval maakte hebben de hele zomer in de zon staan bakken en staan nu in kratjes achter de glasplaat.
In die zin zijn we klaar voor het stookseizoen ook al zal dat waarschijnlijk pas begin november een aanvang nemen. Ook al hoop ik dat er snel natte koelere dagen aankomen. Want mijn hemel: wat is de tuin droog en dor. 

Een voordeel is dan weer wel dat de cactussen en vetplanten het goed doen.

Uit Nederland nam ik natuurlijk weer stekjes mee. Van vetplanten uit de Hortus. Die stonden hier op een beschutte plek te wortelen en vandaag vond ik het tijd om ze in aparte potten te zetten.
Nu was de tip van de cactusman van de hortus dat je voor vetplanten en cactussen een goed doorlatend mengsel potgrond moet maken. En dat doe ik dan ook. Maarrrrrrr dat is in zo’n droog klimaat als hier eigenlijk te doorlatend. Als ik water heb gegeven loopt bijna al het water door de grond heen de pot uit. Dus heb ik het mengsel aangepast door iets minder zand en wat meer compost te gebruiken. Kijken of dat beter werkt.



Afgelopen maandag zag ik dat een levend steentje, Lithops, een bloeistengel maakte.


En vanavond tegen zeven uur was de bloem open.



Zaterdagmiddag gaan we naar een koor in El Morche. Proefkijken en zingen of het wat voor ons zou kunnen zijn. Het is in de kerk van Jacobus de meerdere. Dat zou een teken moeten zijn.


Met groeten Ton








Geen opmerkingen: