zondag 20 oktober 2024

Nestjes



Het verveelt nooit; die zonsondergangen.

Sowieso is het een heerlijke tijd. De hitte is er echt uit maar de temperaturen zijn nog steeds zeer aangenaam. De wespen zijn naar de wespenhemel dus we eten de lunch lekker rustig onder de acacia. En na de regen van vorige week ruikt het allemaal lekker fris en ontluikt het nieuwe groen. 

Rick wilde graag wat grassen bij zijn avondterras en daar kon ik me wel in vinden.


Na de aanplant kwam de vraag of er wellicht meer grassen konden komen. Natuurlijk maar dan wel via Malle Pietje.

Eigenlijk al jaren vallen de pollen gras me op die eind augustus bloeiend langs de weg staan. Onkruid is het gewoon. Toch?
Wel mooi onkruid. Zeker als de bloei aren in de zon staan en prachtig oplichten.
Dus ging ik met emmer en spade de weg op om wat pollen uit te spitten.


En zijn ze niet prachtig? Wat het speciaal maakt is dat ze op hun mooist zijn als er eigenlijk nauwelijks nog iets groens te zien is zo aan het einde van de droge tijd. 
Wat nu niet zichtbaar is is dat de aren al beginnen uit te vallen. Ze lopen naar het einde van de bloei.


Na de regen zag ik bijna direct een soort paddenstoelen in een plantenbak.


Piepklein zijn ze maar wel met veel. Ik liet Inaturalist er op los en die kwam met het geslacht Cyathus op de proppen. Nestzwammetjes. Er zijn meerdere soorten van maar zo nauwkeurig werd de info niet. 
Ik was niet echt overtuigd.


Maar na een paar dagen waren de witte dekseltjes aan het vergaan.



Vanmorgen deden ze hun naam eer aan: een nestje met daarin ‘eitjes’.


Met groeten Ton

Geen opmerkingen: