dinsdag 15 oktober 2024

Onverwachts is het leukst

Wanneer begint de herfst?

Op één september of de eenentwintigste? Als de kachel aan gaat of als je niet meer zonder trui buiten kan zitten? Of zoals deze week de eerste stampot op tafel kwam en er een dekentje nodig is op het bovenlaken? 
Voor mij begint de herfst met de eerste regens en het verschijnen van paddenstoelen.


Het is er nog slechts een en staat in een pot. In de tuin zelf zag ik er nog geen.

Zaterdag viel er negen millimeter regen. Heerlijk. En daarna zou het weer droog blijven tot vandaag. Maar gistermiddag zo rond 18.00 uur begon het te spetteren. 
Ik negeerde het een beetje want er vallen wel meer ineens tien druppels per vierkante meter uit een toch redelijk blauwe lucht. En het bleef vervolgens ook een paar uur droog tot een uur of negen en het serieus nat werd. De regenpijp spuwde water uit en ook de waterwerken begonnen vol te lopen.
Die laatste werken nog niet optimaal want ik zit nog een beetje te vogelen met de hoogteverschillen. En dat is zeker in het donker wat lastig met een telefoon in de ene hand om bij te lichten en in de andere een paraplu. 
Zo tegen een uur of elf, ik was te opgewonden om naar bed te gaan, gingen de hemelsluizen echt open en moest ik de plug die in de weg het water afbuigt naar ons huis er uithalen. Er kwam gewoon té veel ineens naar beneden en ik was bang dat er schade zou ontstaan.
Wel keek ik even hoeveel er in de regenmeter zat: 24 mm en dat is best veel voor twee uur. 

Ook vannacht regende het een paar keer flink en onweerde het stevig. Vanmorgen zat er nog eens 12 mm de meter. 
Helemaal blij mee. 

Het ruikt allemaal heerlijk fris en het is verbazingwekkend hoe snel de planten en mijn humeur zich herstellen.


Met groeten Ton