zaterdag 27 april 2024

Quinta da Cardiga

De zelfgemaakte pastel de nata. 
De vulling was goed geslaagd, maar dat kan ook niet anders met vanillestokjes. Het probleem zit hem meestal in de korst. Die was te dik waardoor die niet krokant was. Misschien ook vanwege de stenen vorm waardoor het te lang duurde voordat het heet werd. Ik ga dus op zoek naar kleine bakvormpjes. Maar voor poging een was ik tevreden en hij ging dan ook in een avond op.

Nu we toch even met het hoofd in Portugal zitten, is dit een goed moment voor de inlossing van een belofte.
Tijdens de wandeling kwamen we door een verlaten landgoed in de gemeente Golegã. 
Ik zocht op internet en kwam van alles tegen van reconquista, Tempeliers, landbouwgronden en meer. Maar waarom het nu leegstaat en verpauperd? Geen idee.

We liepen er nog vroeg in de morgen door.


We waren de enigen.


Het verwonderde.


Echt heel lang verlaten was het ook niet want ergens zag ik een plastic vliegengordijn hangen.


In dit huis lagen enkele papieren. Maar die kunnen natuurlijk vorig jaar nog neergegooid zijn.


Het tegeltableau vertelt vast van de reconquista en de goddelijke interventie ook al kan ik die walvis niet echt plaatsen.


Het ligt aan de Taag.


Onder deze brug stroomt een klein riviertje de Taag in.


Een blik op de zijkant van het hoofgebouw.



En terugkijkend: de laan en het hoofdgebouw met de toren met kantelen.


Met groeten Ton

4 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat heerlijk, zo’n verpauperd landgoed. Hopelijk is er iemand van je lezers die het herkent.

Anoniem zei

En voor de walvis allemaal zeehondjes die naar de heilige kijken. Vragen, vragen…. Groeten, Elisa.

Emie zei

Daar gaat je fantasie wel van aan het werk. Ik zou me zelf hier direct zien wonen met een groep gelijkgestemden.

Charlie zei

Wat een mooie serie foto’s van het landgoed, zo romantisch met dat mooie licht en de vergane kleuren. Ik heb geprobeerd nog info te vinden, die was er wel maar vnl in het Portugees en dat beheers ik niet. Op een Engelse site vond ik dit over het bijzondere tegeltableau!! : “the sermon of st.anthony to the fish”. Antonius een zeer geliefde heilige in Lissabon. Ook is hij sinds 1934 de beschermheilige van Portugal en op 13-06-zijn sterfdag, is het een officie feestdag in P. Misschien wisten jullie dit al omdat jullie katholiek zijn?