zondag 28 april 2024

Aftrainen of gewoon trainen?

Vrijdag was het tijd voor een klus.

Van het prieel dat ik een aantal jaren geleden maakte, bleek het dak te donker. Daarmee bedoel ik dat het te weinig licht doorlaat en de planten die eronder staan teveel naar voren reiken om voldoende zonlicht te vangen. In het aquarium hebben sommige planten het inmiddels laten afweten. Tijd voor actie.

Ik haalde het groene schaduw doek weg en van de dubbele laag met rietmatten haalde ik er een weg.


En dan is dit het resultaat.


Nu maar even afwachten wat de planten er van vinden.


Ineens staat er een nieuw soort gras in de tuin.
Hoe kom ik daar nu aan?
ObsIdentify gaf als antwoord: Phalaris canariensis. In het Nederlands vogeltjeszaad. 

Kijk toen ging er een lichtje branden. Vorig jaar stonden er bij de container twee zakken met, tja wat? Iemand had zijn of haar volière schoongemaakt. In de zakken zat een mengsel van vogelpoep, goede bemester, en zaden. 

Misschien komen er op de rijpe zaden wel extra vogels in de tuin.

Aftrainen of gewoon trainen?
Na een lange wandeltocht is het goed om wat af te trainen maar het trainingsschema van de Nijmeegse zegt dat we er flink tegen aan moeten.
Eigenlijk zouden we nu ongeveer 40 km moeten trainen maar in het schema wordt geen rekening met de 1100 kilometer zoals wij die er hebben opzitten. We doen dus maar wat ons zelf goeddunkt.

Eigenlijk wilden we gisteren al naar Torre del Mar lopen maar er stond regen in de voorspelling en dan wil ik thuis zijn. En er viel regen, zeven millimeter. 

Vanmorgen half acht de deur uit. Net over het hoogste punt van ons weggetje kunnen we El Lucero zien liggen, het puntje rechts op de foto, maar we maakten de foto vanwege de wolken die langs de bergwanden naar benedenstroomden.



Dat het fel zonnig is in Andalusië is bekend. Dat er oplossingen zijn om plantjes te beschermen mag duidelijk zijn maar zo’n privé afdakje is nieuw voor me. Wel zag ik bij nadere beschouwing dat het een namaak plantje is.


Aan de kust was het zonnig maar boven land ontstonden dikke stapelwolken.


De conditie had natuurlijk geen enkele moeite met de 28 kilometer. En met twee tussenstops, weliswaar zonder pastelles de nata, werd het een lekkere relaxte dag.


Met groeten Ton


6 opmerkingen:

Charlie zei

Het is niet te hopen dat dat “nieuwe gras” gaat woekeren, want dan heb je er meer werk dan plezier van! Wat een prachtige foto’s weer van de lucht, uitzicht en strand. Dat afdakje vind ik erg komisch, maar of het zal helpen?

Marthy zei

Ja Ton, hetzelfde dacht ik over dat gras. Mooie wolkenluchten.

Marthy zei

Oh, dat was ik, Marthy.
https://heenenterugnaardeardeche.blogspot.com/

miekequilt zei

Wat een mooie foto’s. Heerlijk die zon, kom maar op.

Petra1945 zei

Ton, ik moet zelf ook aftrainen... Van elke dag een bericht tot "soms eentje". Ik ga je dag-verslagen missen.

Mevrouw Niekje zei

Mooi die wolkenlucht. Ik zou me niet zoveel aantrekken van schema's. Jullie kennen je eigen conditie het best lijkt me en dan is het inderdaad gewoon doen wat goed voelt. Die Nijmeegse is een eitje voor jullie!