donderdag 19 oktober 2023

Catch of the day

Gister aan het einde van de  middag reden we nog even naar de kust. Rick wilde wat kopieerwerk gedaan hebben voor het koor, ik kon meteen boodschappen doen en….wellicht nog wat mango’s scoren.

Nou is het met de mango’s gedaan want ik vond er niet een, de afgelopen week liep het aantal al schrikbarend terug en opkijkend naar de bomen wat hoger boven de weg waren die op een paar vruchten na helemaal leeg.
Jammer natuurlijk maar ik schat dat ik totaal zo’n 40 potten compote heb gemaakt waarvan er 24 op voorraad in de kast staan. De andere hebben we gedurende de oogsttijd opgegeten. 

Voorwaar voorwaar ik zeg u: daar ben ik zeer dankbaar voor.

Verder naar de kust leek ik naast een vuilcontainer een paar bloempotten te zien staan.
Oei, volgens mij zag ik wat bloempotten, riep ik uit.
Dan moet je meteen omdraaien want op de terugweg zijn ze weg, zei Rick.

En ja, een aardewerk pot en twee hoge plastic potten.
Nu was ik met die ene pot al heel tevreden maar die plastic dingen zagen er toch ook nog wel heel goed uit.
Neem alles maar mee werd er vanuit de auto geroepen.

Dus kieperde ik de inhoud van de plastic potten in de container. Tenminste: dat wilde ik maar de inhoud van een wilde er niet uit. Dus even goed kijken wat er nu inzat.
Een tweede aardewerk pot.

Nou ja. Wat een mazzel en beiden potten helemaal heel.


Wat heerlijk toch dat mensen goede spullen bij het vuil zetten.

De stenen potten moest ik nog wel flink poetsen want vanwege het zeer kalkrijke water hier zat er aan de onderrand een behoorlijke laag kalk aangekoekt. Maar met een oud scheermesje en een schuurspons is dat met een minuut of vijf verwijderd. Vanmorgen impregneerde ik de binnenkant en kan ik ze in gebruik nemen.

De plastic bakken zijn 55 centimeter hoog en krijgen misschien een kleurige verflaag en wellicht ook nog wat extra plantgaten aan de zijkanten.

De belangrijkste catch of the day moet echter nog gaan plaatsvinden: regen. 40 Millimeter moet er gaan vallen maar het is inmiddels 18.00 uur en nog steeds kurkdroog. 
Wanneer valt dat beloofde broodnodige water nou?


Met groetenTon

8 opmerkingen:

Emie zei

Malle Pietje had weer een top dag!

Roelie zei

Wat fijn zulke vondsten. Ik word ook helemaal blij als ik iets leuks bij de kringloop tref

Ton zei

Hoi Emie, Zeker en er viel ‘s avonds ook nog 26 mm regen. Wat kan een mens meer wensen? Met groetenTon

Ton zei

Hoi Roelie, Gelukkig zijn er veel van die vondsten te vinden die ins dan blij maken. Met groetenTon

Mevrouw Niekje zei

Ik neem nooit iets mee bij het vuil vandaan, maar manlief doet dat wel en heeft daardoor een behoorlijk leuk zakcentje af en toe. Hij heeft er dan ook oog voor. Bovendien kan hij iets wat er niet meer uitziet ook weer mooi maken. Gevalletje twee rechterhanden (ik heb er maar één! en ben daar al heel blij mee!). Lekker ook om je eigen potjes compote te hebben staan. Ik zag op het journaal dat er inderdaad regen is gevallen bij jullie, fijn! Goed weekend mannen!

Anoniem zei

Hallo Ton, de binnenkant impregneren? Ze zijn toch al geglazuurd aan de buitenkant? Je maakt me nieuwsgierig, wil je dat eens toelichten? Groeten, Elisa

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, gelukkig is niet iedereen behept met het container virus anders zou de spoeling wat dun kunnen worden. Wel lekker dat je man zo handig is zodat hij kan oppimpen. Jaaaaa, eindelijk weer wat regen en er kan volgende week nog wat bij komen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Elisa, Het is de eerste keer dat ik de binnenkant van geglazuurde potten behandel. Ik deed het eigenlijk zonder er bij na te denken maar meer uit gewoonte omdat ik de ongeglazuurde impregneer. Met groetenTon