donderdag 2 februari 2023

Mwah

Afgelopen jaar gaf ik drie van onze vrienden een regenmeter.
Ik wilde graag min of meer precies weten hoeveel regen er bij hen was gevallen.
En het werkt: ik krijg regelmatig appjes met de meterstanden.

Nadat het afgelopen zondag ineens ‘out of the blue’ begon the regenen was ik helemaal blij met de uiteindelijk in totaal 7 mm. 



Maandagochtend gaf de Maroma bijna licht met zijn wit bepoederde top.
Op de voorgrond de acacia die het na de zomerdroogte heel moeilijk heeft. Hij heeft geen nieuwe blaadjes om over bloesem maar niet te spreken. Dat terwijl enkele jaren geleden de boom geel zag van de donzige bloemen met de besneeuwde berg op de achtergrond. Hoe mooi kan het worden?

Anyway. Ik was heel blij met de 7 mm tot de resultaten van de vrienden binnen kwamen: 17, 19 en 29 mm. Ineens stelden die 7 niks meer voor en was ik teleurgesteld en verongelijkt. Gekker moet het toch niet worden. Totdat mij als goed ex katholiek het verhaal van de Arbeiders in de wijngaard te binnenschoot. En weg was het nare gevoel.

Vanmiddag lunchten we met een vriendin bij een Chinees restaurant. Heerlijk was dat. Een tijd geleden trouwens ook. De vriendin bood me papayas aan. 
‘Er zitten een berg vruchten aan de boom en ik vind ze niet lekker.’
Nou graag, zei ik. Ik maak er compote van. Altijd goed.




Fluitje van een cent. Grote vruchten, makkelijk schoon te maken en vanwege de kleur was de keuken ook niet zo’n kliederboel. Maar…….is het lekker?
Weeïg, vind ik het. Zelfs nadat er citroen, zout, gember en wat azijn aan was toegevoegd vond ik er weinig aan.
Goed, morgen eerst maar een schepje door de yoghurt roeren.


Met groeten Ton

6 opmerkingen:

Petra zei

Hoi Ton, ohh dat is jammer dat de smaak niet is wat je er van verwacht had een hoop werk en dan valt het tegen maar ja niet schieten is altijd mis. En zie ik nou goed op de foto dat je ze met schil en al in de pan doet ? En kan die weeïge smaak komen als ze te rijp zijn? Ik heb zelf nog nooit een papaya gegeten dus ik zou eigenlijk niet weten hoe dit smaakt. Wel fijn van die regen al had jij natuurlijk wel meer willen hebben, maar ja je kan niet altijd 6 gooien. Lieve groet Petra.

Mevrouw Niekje zei

Ik begrijp wel waarom die buurvrouw die papaya's aan jullie heeft gegeven! Was het wel lekker in de yoghurt?

Ton zei

Hok Petra, Volgens internet worden ze juist smakelijker naarmate rijper. Deze waren niet allemaal even rijp misschien is dat het wel. Eigenlijk kook ik vruchten altijd met de schil. Beter voor de darmen en is het niet een idee dat schillen oneetbaar zijn? We zien geen dieren met een kooktoestelletje hoorde ik een keer in een natuur programma. Hetzelfde geldt voor een schilmesje denk ik zelf.
Dat van die zes zou ik natuurlijk wel willen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Ze had duidelijk gezegd dat ze zelf niet lekker vond. Ik was gewaarschuwd. De yogurtproef komt morgen pas. Met groetenTon

nicole orriens zei

Het ziet er in ieder geval wel heel mooi uit in de glazen potten.

Ton zei

Hoi Nicole, Het ziet er inderdaad prachtig van kleur uit en dat is al heel wat waard. Ook de consistentie is prettig. Ik zou het vandaag op de yoghurt doen maar we waren onverwacht de hele dag op pad. Morgen maar eens proeven. Met groetenTon