zondag 29 januari 2023

Tegendraadse kleur

Vanwege de soms voor mij te harde wind deed ik gisteren een binnenklus.

Al sinds vorig jaar mei ligt het er. Een derde kussen voor de loungebank. De stof voor de overtrek lag al geknipt klaar maar er ontbrak nog een rits. Een rode vroeg ik aan het universum maar het werd een lichtblauwe. Ook goed want ik houd wel van wat tegendraadse kleur.

Nu ben ik geen geroutineerde naainicht dus zit de rits er na het maken van een paar ‘binnenstebuiten’ fouten in. 


Ik denk dat als ik nog tien overtrekken maak ik precies weet hoe het echt mooi kan. Maar ik ben meer dan tevreden.


Maar mijn luchtje zit er aan, zegt Rick steeds als ik zeg dat die hoodie er wel armoedig begint uit te zien met doorgesleten manchetten.
Kan je er dan geen nieuwe inzetten?

Nu ben ik niet als Pippi Langkous die zou zeggen: ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan. Ik zag dus beren op de weg en daarnaast vind ik een moeizaam ingezette rits voor een kussentje minder erg dan moeizaam ingezette manchetten aan een lievelingskledingstuk.
Het kussentje komt het erf niet af maar die hoody daarentegen?


Ik sloopte eerst die manchetten eraf. Die waren op de rand eigenlijk helemaal doorgesleten en kon ik alleen maar hergebruiken als ik ze over de lengte dubbel vouwde. Vervolgens naaide ik ze weer aan de mouwen vast. Wel zijn de manchetten dus de helft korter.
Klus geklaard en Rick is helemaal blij.

Omdat in het weekend het laagste elektriciteitstarief geldt, wordt er dan altijd gewassen en geklust.
Rick waste terwijl ik haardhout kliefde en aanmaakhoutjes zaagde.

En zullen we dan vanmiddag met Pilo naar Acebuchal wandelen?
Is goed.
Ondanks dat in de loop van de ochtend het weer verarmde, gingen we met licht gemoed op pad richting de wolken die zich in het binnenland opstapelden.

Het zou toch niet he ?
Tuurlijk niet. De komende 14 dagen is er geen enkele kans op regen.


Goed. Het is wel errug donker.


Maar na een kwartier lopen vielen de eerste spetters.
Wat doen we?
Gewoon doorlopen. Het blijft bij wat gespetter 
Na nog een paar minuten begon het te sausen en keerden we om om zeiknat bij de auto aan te komen.
Wel zagen we dat het boven zee nog steeds zonnig was en halverwege de weg naar huis was het droog. En bij Los Zuecos was geen spetter gevallen.


Tot een uur of zes. Eerst wat miezerig klein spul maar allengs echte regen. Tja en dan moet ik naar buiten om de waterwerken te installeren. 
Inmiddels zit er vijf mm in de regenmeter.
Nu is dat al fijn, zeker omdat het een verrassing is maar ook vanwege al het extra water dat van de weg komt.

Heerlijk. De eerste regen sinds half december. 


Met groeten Ton

14 opmerkingen:

Mevrouw Niekje zei

IK ben zelf niet handig met naald en draad dus al snel onder de indruk van iemand die dat wel is, ziet er leuk uit dat kussentje, mijn complimenten Ton!

miekequilt zei

Goed bezig,Ton. Twee vervelende klusjes keurig gemaakt. En als kers op de taart: regen. Wat wil een mens nog meer?

Marthy zei

Mijn complimenten voor je naaiwerk. Een rits inzetten, dat je dat aandurfde, ik had het mijn zus gevraagd te doen.

Anoniem zei

Ton, wat zijn, op je eerste landschapsfotograaf die vierkante vakken met de witte randen? Moestuinvakken? Groetjes, Elisa

Emie zei

Dit soort klusjes geven de meeste voldoening.En als toetje regen: het kan niet op.

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, En het is heerlijk als iemand een beetje onder de indruk is van mijn kunnen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Mieke, Ik zie de regen dan meer als een beloning van het universum na het doen van klusjes waar ik tegenop zag. 7 Mm in de meter maar bij vriend een dal verder bijna 30. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Marthy, Nou ben ik niet zo makkelijk in het vragen om een klusje te doen maar mijn zus zou het niet eens kunnen.Met groetenTon

Ton zei

Hoi Elisa, Scherpe blik heb je. Het zijn bakken om druiven te drogen. Deze streek staat bekend om zijn zoete wijn. Om zoete wijn te maken werden de druiven te drogen gehangen net zo lang tot het suikergehalte hoog genoeg was. Je ziet die bakken nog overal. Met groetenTon

Y. Schoutsen zei

Leuk, die lichtblauwe rits op rood. En Rick helemaal blij met zijn manchetten. Leuke naam Pilo!

Ton zei

Hoi Yvonne, Ik denk dat jij ook wel van kleurig houdt, gezien die mooie gekleurde sjaal die je draagt. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Emie, Zeker. En er schijnt nog meer regen aan te komen. Met groetenTon

sjannesblog.com zei

Knap Ton, die herstelklusjes. Ik heb het ooit gekund, maar ik waag me er niet meer aan.

Ton zei

Hoi Jeanne, Dank. Ach en misschien is het ook niet meer nodig en wellicht ligt je hart meer bij fotografie. Met groetenTon