maandag 16 januari 2023

Droog

Is er geen keuze dan had ik geen moeite met het weer van de afgelopen weken. Maar ik heb een keuze en de wetenschap dat het op de Spaanse berg een stuk aangenamer is.
Ach, zeg ik steeds tegen mezelf: als het zo een week in Spanje zou regenen, zou je een gat in de lucht springen.
Kreeg vanmiddag bericht van onze beheerder dat de tuin inmiddels al weer lekker droog is.

Er zitten ook voordelen aan het weer. Sinds lange tijd weer eens een boek uitgelezen. Lekker lui liggend op de bank onder een dekentje. Daarnaast lunchten we afgelopen week uitgebreid met Rick’s broer en schoonzus op Huisduinen. Ze haalden ons vanwege het weer lekker op met de auto. Nou uh, Rick dan want ik fietste na de lunch meteen door naar het hospice.

Zaterdag hadden we een aangename middag bij de vriendinnen op Texel.


Het was nogal nat en grijs dus zaten we op de veerpont lekker binnen. Op het eiland stond de vriendin ons al op te wachten met de auto. 
Hoe fijn is dat?
Om de laatste pont naar Den Helder te halen bestelden we de Texelhopper. Daar hadden we een mazzeltje mee. De rit was gratis omdat het betaalapparaat het niet deed. 


Ook kwam de zending met de kunststof palen aan.



Het plan was om de palen en de betonmat deze week nog tegen de muur te plaatsen als rek voor klimplanten. 
Maar er werd vanmiddag aangebeld en buurman vindt het geen weer om deze klus te gaan doen. ‘Of ik het over een paar weken samen mag doen met buurman R ?’
Tuurlijk.

Vanmiddag aten we een Tompouce. Tompoucen betekenen feest.
Rick heeft zich vanmiddag uitgeschreven uit de basisregistratie persoonsgegevens. En dat is de eerste stap op weg naar residentschap in Spanje.
Toch ook wel spannend maar ook feestelijk.
We hadden ook buuf uitgenodigd voor een taartje.
Maar word je nu Spanjaard? En kom je nu minder vaak naar Nederland?

Nee. Eigenlijk verandert er niet zoveel. We houden ongeveer hetzelfde reisschema aan en zullen de zomermaanden in Nederland zijn en rond de feestdagen.


 Met groeten Ton

10 opmerkingen:

Johanna zei

Bon dia Ton, keuzestress kan ook belasten, net als uitstellen en geen beslissingen nemen. Hier een ervaringsdeskundige. De keuze hebben is ook een grote rijkdom: zoveel meer dag- en zonlicht mag ik hier nu ontvangen, de mega storm probeer ik voor lief te nemen. En straks maar snel naar de Ayuntamiento om resident te worden. Neem dan ook regen mee! En snoepen mag: van twee walletjes! Met vriendelijke groeten Johanna

Jan uit Perth zei

Gefeliciteerd, Rick, op weg naar jullie Spaanse residentschap! Als emigrant weet ik precies wat zoiets betekent. En ik kan jullie enkel bevestigen, hoe goed dit bij ons -alletwee- voelt!

Ton zei

Hoi Johanna, Gelijk heb je. We beseffen ons maar al te vaak hoe mazzel we zijn en dat onze problemen slechts luxe zijn. Jammer dat ik geen invloed op het weer heb ook al zet ik mijn verlangen wel uit in het universum. Hoop dat de storm zonder problemen voor bij gaat. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Jan, Dank. Ik vind het trouwens best spannend. Toch een beetje een sprong in het diepe ook al weet ik dat jet is wat we willen. En…….Den Helder blijft ons ‘achter het handje’. Met groetenTon

Jan zei

Hele stap verlies je nu een deel van je AOW ?

Ton zei

Hoi Jan, De stap vraagt wel wat. Voor de AOW geldt dat je zelf de premie kunt afdragen. Met groetenTon

Y. Schoutsen zei

Lekker een tompouce! Halen jullie die bij de Hema of bij een bakker?

Ton zei

Hoi Yvonne, De voorkeur gaat uit naar die van Dunselmam maar als de tompoezen daar zijn uitverkocht gaan we naar de HEMA. Met groetenTon

Marthy zei

Nou, ik moet zeggen dat ik op dit moment wel een paar weken in Zuid Spanje zou willen zitten. Ben dat sombere weer hier wel een beetje zat. Een zus van Mart en haar vriendin zitten tegenwwordig de hele winter daar, ik geef ze groot gelijk.

Ton zei

Hoi Marthy, Het zonlicht is heerlijk. Zelfs met een koude harde wind ziet het er gewoon een stuk vrolijker uit. Kan je niet een weekje op visite bij je zus? Met groetenTon