zondag 22 januari 2023

Daar weet ik niets van

We deden mee met een proef op Schiphol. Je kon je inschrijven voor een tijdslot om door de controle te gaan. Tussen drie en half vier werd onze toegewezen tijd. 
Op de luchthaven moesten we ons dan melden bij de incheckbalie. En dat deden we.
Uh, nee, dat zegt me niets zei de aardige baliemedewerkster maar er is niemand bij de security dus u kunt zo doorlopen.
Bij de inschenk poortjes stond een beveiliger en we vroegen ook nog maar eens aan hem.
Daar weet ik niets van. Oei, begrijp ik nu waarom Hanne Buis weg is?

Anyway, er stond bijna niemand bij de controle en we konden dus zo doorlopen. Rick dan he want ik had het laatste stukje kaas nog in mijn handbagage gestopt en dat gaf wat onduidelijkheid.
O, ik ziet het al. Het is een stuk kaas zei de beambte nadat ik het gewraakte stuk kaas uit mijn rugzak had gevat.
Tja, ik blijf zuinig en gooi zo’n stukkie kaas niet weg.
Een hele kaas had ik wel herkend op de scan maar zo’n kontje gaf me te denken, verduidelijkte hij.

Na een rustige vlucht waren we om negen uur ‘s avonds in ons huis.

Brrrrrr, 12 graden was het daar dus snel de haard aan en een kopje koffie gezet.

En wat was het gisteren een heerlijke dag. Geen wind, wel fris maar met het zonnetje erbij was het geweldig weer om minutieus door de tuin te gaan.



De eerste blaadjes zitten al weer aan de vijgenboom.



Ook de Sinaasappelboom is lekker aan het uitlopen en er zijn zelfs al bloemknopjes te zien. Ik geef de hoop niet op en ga opnieuw voor een eerste oogst aan vruchten dit jaar. Dat mag dan ook wel eens na een jaar of negen.




Een verrassing: de Queen Anne’s tears plant bloeit. En hoe mooi is dat? Een bromelia soort.



Dit is de oogst van de gemberplant. 971 Gram. Ik ben best tevreden. 
Toch ga ik om het resultaat te verbeteren een deel van de wortelstokken oppotten en binnen zetten. Mijn ervaring is dat ze in de tuin pas in juni beginnen uit te lopen waarmee het groeiseizoen toch ook hier in warm Spanje te kort is. 
In ieder geval is er voldoende biologische gember voor een maand aan gemberthee.

Gistermiddag waren we uitgenodigd voor een gezellig samenzijn bij de vrienden aan de andere kant van de berg. Er waren nog een stuk of tien andere Nederlanders en Belgen. Altijd leuk om nieuwe mensen te ontmoeten, zeker onder het genot van een hapje en een drankje.

Op weg naar de vrienden toe maakte ik nog een foto van deze amandelboom in volle bloei.


Kortom: we zijn weer helemaal geland.

Voor de lunch gaan we zo direct naar andere vrienden toe. Zij gaan twee weken wandelen in Portugal en wij gaan op hun hond passen. Het hangt een beetje van hun vertrek datum af maar anders komt de hond wellicht vanmiddag al mee naar De Klompen.


Met groeten Ton

14 opmerkingen:

Petra1945 zei

Ah mooi, dat klinkt alsof jullie inderdaad geland zijn...
Wat voor hond is het, kennen jullie het beest al?

Bertiebo zei

Heerlijk voor jullie. Fijne tijd gewenst

Ton zei

Hoi Petra, We pasten de afgelopen jaren al meerder keren op de hond. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Bertie, Dank je. Met groetenTon

Willem zei

Die amandelen kunnen me niet zoveel schelen, die zijn gewoon het onvermijdelijke bijproduct van de bloei, maar om die bloeiende amandelboom ben ik stinkjaloers op jullie. Het doet mijn verlangen naar het voorjaar enorm aanwakkeren. Wat mij betreft breekt morgen het voorjaar uit en is het overmorgen zomer. Naarmate ik ouder wordt begint me de winter steeds meer tegen te staan.
Maar we zullen ons leed in lijdzaamheid bezitten, om mijn schoonmoeder maar eens te citeren, al had zij heet in dat verband meestal over haar ziel.

Marc Dufraing zei

Jullie hebben in ieder geval beter weer dan hier (Z*FR aan de voet van de Pyreneeën) - koud en overdag zelfs bijna niet boven nul....
Geniet ervan!

Anoniem zei

Wauw die bromelia! Zoveel verschillende vromen en kleuren in de bloem. Wat maakt moeder natuur toch prachtige dingen. Groeten, Elisa.

Ton zei

Hoi Willem, Met bloesem breekt de tijd van beter weer aan. Je schoonmoeder klinkt wel wat zwaar. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Marc, Ook hier, relatief, koud weer. Graad of tien en harde wind. Gelukkig wel met een strakbauwe lucht. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Elisa, Zeker. En het is denk ik een makkelijke soort om in bloei te raken. Met groetenTon

Y. Schoutsen zei

Haardje aan klinkt lekker. Klontje kaas bij een wijntje (of toch liever op brood?)?
De Queens Annes tears is idd prachtig! Ook de amandelboom op weg naar de buren ziet er idyllisch uit.

Jan uit Perth zei

Wat een prachtige foto's, Ton! Wow, die amandelboom, zo fraai!

Ton zei

Hoi Yvonne, Kontje kaas bij de wijn, hangend bij de haard. Laat de wind dan maar loeien. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Jan, Dank. En voor al dat moois hoef ik niets te doen. Met groetenTon