zaterdag 4 februari 2023

In een behoefte voorzien

Het is een genot om veel vogeltjes in de tuin te hebben. Zeker nu het voorjaar zich aandient zijn zwartkopjes, mezen en merels nogal druk aanwezig.

Dat er veel vogels in de tuin zijn komt hopelijk door mijn manier van tuinieren. Er is een insectenhotel, een waterbak, er zijn takkenhopen er ligt een dikke laag mulch er staan inmiddels behoorlijke bomen en dichte struiken. Ik gebruik geen gif dus er krioelt van alles in en op de bodem.
En dat vinden vooral de merels errug fijn. Maar mijn hemel: wat een bende maken ze.



De halve inhoud van de plantenbak ligt op het terras. En dat ongeveer elke ochtend. Nou ja, als ze direct maar weer prachtig zingen en ik jonkies in de tuin ga zien.

Voordat we naar Spanje gingen zag ik in Den Helder al de eerste bloeiende narcissen. En hier?



Komen ze pas net boven de grond uit terwijl je zou denken dat ze hier vroeger dan in Nederland zouden zijn.

Gisteren waren we in Torre del Mar waar de boom Aloes in bloei stonden. Deze soort kan wel twee meter hoog worden en ik vind de bloeiwijze behoorlijk indrukwekkend. De aren zijn gauw 50 a 60 centimeter hoog.

 Foto van internet.

Vorig jaar plukte ik zaden van die Aloes en inmiddels zijn er al kleine plantjes uit zijn ontstaan.



Wel zit er veel verschil in grootte tussen de zaailingen in de verschillende bakjes. Goed, het zal wel een paar jaar duren voordat ze los in de tuin gezet kunnen worden want ze zijn niet groter dan twee centimeter.
Maar ik ben wel tevreden met het resultaat.


In de eerste jaren dat we het huis in Spanje hadden, haalde ik veel Yuccastekken bij de vuilcontainers vandaan. Yuccas stekken eenvoudig, hebben weinig verzorging nodig en groeien best snel. De ideale plant voor een vakantie woning waar de eigenaren maar een maand of twee per jaar langskomen.

Sinds een paar jaar zijn er problemen in het Yuccaparadijs. Er is een virus dat de planten aantast waardoor ze gaan bloeden en er een soort hars naar buitenkomt. Een vaccin is er niet dus gaan ze dood. Langzaam, dat wel. Ook is er een snuitkever die eitjes legt in de stam waarna de larven die van binnen uit opeten. Kortom: geen weelde.

Van de Yuccas die voor het raam staan heb ik er al een weggehaald omdat die was aangetast door de kevers. De overgebleven planten vind ik te groot geworden en zaagde daar, met goedkeuring van Rick de toppen uit.



Voor.



Na. 

Met groeten Ton


7 opmerkingen:

Mevrouw Niekje zei

Wij wonen in een oude wijk van een middelgrote stad. Hier voor de deur een boom met een vaste bezoeker: de boomkruiper. Ook mezen en duiven en vorig jaar een bonte specht! Op ons dakterras is het ook een komen en gaan van vogels en een genot om naar te kijken!

Anoniem zei

De narcisjes die je in Den Helder zag, zijn een extreem vroeg bloeiende soort. Neem het de spaanse niet kwalijk. Hugs voor jou en Rik

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Dat klinkt goed. En wat een mazzel met doe boom. Met groetenTon

Y. Schoutsen zei

Hoi Ton. Wat een vervelende snuitje er. Maar ja, die zal het ook nodig hebben...
Hier in Japan heb ik de eerste narcissen ook al gezien. En de Aloƫ zal ik eens gaan bekijken, die groeit hier op het strand en daar ben ik nog niet gaan kijken. Meteen een plannetje voor morgen.

Jan zei

Helaas hier hebben we elk jaar minder vogels waarschijnlijk omdat de avocado/mango boeren veel spuiten. Erg jammer.
Mooi al die stekken. volgende week maar eens wat zaad weghalen.

Ton zei

Hoi Yvonne, Ik kan de rommel van het snuitertje wel aan ook la is het wel een trope op het terras. In de tuin zelf wordt ook veel geschraapt maar dat hoort er gewoon een beetje bij. Ik zag de Aloes op je Polarsteps. De soort is Aloe arborescens. Wel bijzonder om te zien dat ze daar op het strand staan. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Jan, Tja, geen insecten, geen vogels. Je kan die zaden pas plukken als de zaaddozen helemaal verdroogd zijn. En laat wat voor mij achter he? Met groetenTon Ps. hier twee mm regen gevallen.