vrijdag 2 december 2022

Spektakel

Ik ben de laatste tijd wel wat teleurgesteld door de weersverwachtingen. Regen die steeds maar wordt aangekondigd en nooit komt.
Se kennuh het ook niet, roep ik regelmatig gepikeerd en teleurgesteld.

Groot was dan ook mijn verbazing toen ik gisternacht wakker werd van het geluid van regen. En niet eens voorspeld.
Hoe heerlijk is dat?
Vijf millimeter zat er gisterochtend in de pluviometro.


De genetkat en de bunzing die regelmatig rond het huis sluipen zijn altijd zeer op hun hoede. Als ik een van de twee zie en ik zeg iets te luid tegen Rick dat de genetkat voor het raam loopt, zet ze het op een rennen.
Ook een onverhoedse beweging van een van ons is voldoende om ze te laten vluchten.

Gisteravond zat ik lekker naast de kachel op mijn IPad te lezen en zag uit een ooghoek de genetkat. Ik fluisterde naar Rick en maakte ondertussen met bedachtzame bewegingen een foto. 
Maar het was te veel voor het dier en die draaide zich subiet om, om weg te rennen.

En dit is het resultaat.



Het lijkt wel een wasbeer. 



De Aloe-zaailingen gaan goed.


Wel is er een verschil in kleur en grootte te zien tussen de twee bakjes. Nu heb ik de zaailingen in de grote bak als eerste verspeend, maar die in de kleine bak slechts een week later. Dat zou wat mij betreft het verschil niet verklaren. Misschien is de diepte van de bakken wel de reden. 


Anyway: aan een van de blaadjes zijn de eerste ieniminnie stekels te zien en dat terwijl het plantje maar anderhalve centimeter hoog is.

Aan het eind van de middag reed ik naar de kust voor de wekelijkse boodschappen. Terugrijdend de berg op zag ik grote bruinige wolken achter onze berg omhoog komen.
O jee, dat is een flinke brand en nog dichtbij ook, dacht ik geschrokken.


Zo snel mogelijk reed ik terug om te zien wat of waar. 
Deze foto maakte ik ongeveer halverwege en kon nog niet zien waar de brand was.


Pas nadat ik berg rondde zag ik dat het ‘slechts’ gewone wolken waren. 


Er viel wat regen uit dat werd beschenen door de laatste zonnestralen die het licht braken.


Eenmaal aan onze kant gekomen werd het volledige spektakel zichtbaar. 

Royaal beschenen door onderstaande ondergaande zon.



Wat maakt moeder natuur toch mooi spektakel.


Met groeten Ton

4 opmerkingen:

Mevrouw Niekje zei

Inderdaad schitterende foto's! En die wasbeer is met veel fantasie te zien, ik moest wel heel goed kijken :-).

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Fantasie is onontbeerlijk. Met groetenTon

Antoinette van Schaik zei

prachtige foto's, heel bijzonder.

Ton zei

Hoi Antoinette, Dank je wel. Met groetenTon