zaterdag 10 september 2022

EHBD




De rook van de brand hing ver boven zee en kleurde oranje in de ondergaande zon. 



Ik maakte deze foto vrijdagochtend om negen uur vanwege de dikke vliegtuigstrepen en zag een nieuwe rookpluim net boven de bergrand uitkomen.
Het brandde nog de hele dag en pas aan het begin van de avond zagen we geen nieuwe rook meer ontstaan. 
‘s Avonds toen de volle maan opkwam, kleurde die prachtig oranje door de rook boven zee en ook de licht reflectie op het water was oranje. Prachtig. Maar de Ipad wilde het schouwspel niet scherp stellen en toen ik het fototoestel wilde proberen gaf die aan: lege batterij. 

Vrijdag waren we druk. Om half elf vergadering van het koor committee, vervolgens lunchen met Patricia, daarna zingen in het gelegenheidskoor voor Remembrance day en aansluitend een gesprek met twee nieuwe koorleden voor ‘ons’ koor. Helemaal mijn dag en zeker ook omdat het leuk, informatief, gezellig, lekker, onderhoudend en succesvol was.


Er is alweer wat meer rust ontstaan. De schrik is wat gezakt en we zijn hier weer gewoon thuis. Dat laatste gaat trouwens altijd heel snel. 
Door de rust zie ik nu dingen waar ik eerder overheen zag.


Ik ontdekte een trosje witte bloemen van de Stephanotis. Ik plante die vorig jaar onder de Ceder met het idee om hem door de boom te laten klimmen. Omdat de plant nog zo klein valt hij helemaal weg maar de geurende bloemetjes trokken dus nu toch de aandacht.

Ik was ze vergeten. De zaadjes van de Aloë die ik vlak voor ons vertrek nog snel zaaide in een bakje en in het terrarium zette.


Een geweldig resultaat. Beter dan ik had durven dromen, zeker omdat er geen verzorging was voor de kiemplantjes. Het klimaat in het terrarium is dus zeer geschikt. Wel was de aarde wat droog dus heb ik er wat water over geneveld.



Nadat ik Eerste Hulp Bij Droogte verleende aan de water gestreste struik zie ik dat de blaadjes die nog niet helemaal verdroogd waren weer opknappen. Die gaat het wel overleven. Bij de Acacia zie ik nog geen verschil maar ik ga voorlopig onverdroten door met een waterinfuus. 

Vanmiddag een nieuwe brand bij Cómpeta. Bijna op dezelfde plaats als de vorige twee brandjes. 



De brandweer is er hier altijd snel ter plaatse.


Aan de zwarte rook te zien staat er een huis of schuur in brand.

Het overgrote deel van de branden wordt veroorzaakt door de mens. Vanwege onachtzaamheid of opzet. De afgelopen dagen zagen we enkele keren ook dat er vuurwerk werd afgeschoten en zelfs nog een rookpluimpje van een snoeiafvalfikkie. Tsja, denk ik dan: waar zit je met je verstand.

Dingen die nooit veranderen. Net als de weersverwachtingen.

Al weken hebben ze het over de storm Danielle. Veel regen over heel Spanje. Hier zelfs 10 mm. Maar de afgelopen dagen is die hoeveelheid teruggebracht tot 1,7 mm. Toch ga ik de waterwerken installeren want ik neem geen enkel risico op het mislopen van water. Elke druppel telt.


Met groeten Ton

4 opmerkingen:

Emie zei

Bezig zijn in de natuur werkt helend.

Ton zei

Hoi Emie, Zeker. Het geeft me houvast. Met groetenTon

Jan zei

Mooi dat jullie weer terug zijn en gelijk weer aan het werk.
Erg om te horen van je broer sterkte er mee
Gisteren hier uren heen en weer gevlieg van blusvliegtuigen van het meer naaar de brand in Canillas de Alba.

Ton zei

Hoi Jan, Dank je. Klussen genoeg de eerste dagen. Branden zijn er te veel. Met groetenTon