zaterdag 16 oktober 2021

Rhapsody in black and bleu

O ja, het blog gaat over dagelijkse dingen.

Nou vanmorgen was er zo’n dagelijks ding. Omdat het ook hier kouder wordt en het zomaar zou kunnen dat over een week of drie de kachel aan moet, maakten we een afspraak met een schoorsteenveger. 
Oei. Ik moet zeggen: de klus is geklaard maar was de man nou echt handig? Nu weet ik nog het gemopper van de schoorsteenveger in Heiloo ‘die moderne kachels zijn wel mooi maar de ontwerpers houden er geen rekening mee dat ze ook nog moeten worden schoongemaakt’. 
Waarschijnlijk had onze man daar vanmorgen ook last van.
In ieder geval was er wel wat schoonmaakwerk.



Maar hij is weer helemaal klaar voor de winter.

Trouwens, het douchen is inmiddels ook weer wat uitdagender geworden nu de nachttemperaturen lager liggen en het water in het depot afkoelt. Maar met de huidige exorbitante elektriciteitsprijzen, in Spanje zijn de tarieven bijna verviervoudigd het afgelopen jaar, besparen we beslist een berg geld door koud te douchen.

Ik zeur ook nog even door over orchideeën.

Na de lezing van afgelopen dinsdag en het gekeuter met de gevonden orchideeën wilde ik er toch ook nog een andere soort bij. Maar omdat ik weinig ervaring heb wil ik geen dure plant aanschaffen om te experimenteren want ik wil ze eigenlijk op stammen en stronken hebben en niet in een pot.
En wat doet het universum? Het tuincentrum had uitgebloeide orchideeën in de uitverkoop. Gouden kans.




Kijk, daar houd ik van: voor drie euro vijftig twee probeersels op stronk. 

Mochten ze het allemaal goed gaan doen en krijg ik de smaak te pakken, krijgt de tuinclubdame er in juni misschien wel tien om te verzorgen. Wellicht kan ik in de Hortus in Den Helder ook nog kennis opdoen want daar is een epiphytenkas.

Dan nog de theepotten die ik meenam uit Nederland om hier als nestkastjes op te hangen.


Het ziet er leuk uit maar ik denk niet dat de vogels er makkelijk in kunnen. Er moet nog een aanvliegstokje komen.



Dat vraagt wel om zeer specifieke takvorm. Dat is nog ff verder zoeken.


Met groeten Ton

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Ton,
Van welke vogels hoop je dat ze gebruik gaan maken van je theepothotels? Ik weet niet veel van vogels maar is het niet zo dat bepaalde vogels een heel specifieke maat grootte van een opening willen voor hun 'hotelkamer' en dat dat meestal vrij klein is? En moet de opening niet naar een bepaalde windrichting? Vragen, vragen :-), Elisa

KnutzEls zei

Moet altijd lachen om je creatieve vondsten. Die vogeltheehuisjes zijn super.

Emie zei

Wat een creativiteit met die theepotten, geinig. En dat het universum jou altijd goed gezind is, wist ik natuurlijk al.

Ton zei

Hoi Elisa, Ik heb geen idee. Tot nu toe heeft er slechts een keer een mees gebroed in een van de officiële broedpotten. Dat van die hergebruikte theepotten zag ik in een BBC programma en of het echt werkt? Vogels zijn inderdaad nogal kieskeurig en aan de andere kant hoor je van die verhalen van nesten in brievenbussen of in openstaande ramen maar in ieder geval staat het leuk. De openingen zijn gericht op het oosten. Dat heb ik ooit gelezen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Els en Emie, Dat creatieve idee heb ik niet van mezelf maar van een programma op de BBC. Ik vond het een leuk idee en kocht wat potten in de kringloop in Den Helder. Met groetenTon

ella zei

Hoi Ton, wat een leuk idee , die theepotten ik ga meteen kijken of ik nog ergens een oude theepot heb staan. Even een vraagje: wat voor verzorging vragen orchideeën op stam? Want dat is veel leuker dan in een potje. Groeten en een fijne dag Ella.

Clarien zei

Vind het erg slim, met ook nog een mooie afwatering voor evt regenwater via de tuit!

Ton zei

Hoi Ella, Orchideeën op stam vragen niet veel anders dan in potten. Wel beter de vochthuishouding in de gaten houden. De info die wij kregen dat met het bewateren of besproeien de hele plant nat te maken. “ in de natuur regent het ook niet alleen op de wortels”. Lijkt me nogal aannemelijk. Wel raad ik je aan om op internet te zoeken naar video’s hoe je de planten op stam bevestigd. Ik bewonder je verogen om de draad van je leven weer op te pakken. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Clarien, Ik zag het idee in een BBC programma. Weet niet of het werkt maar het is al leuk om te zien. Met groetenTon

Anoniem zei

Het staat zeker leuk! Met oude kop en schotels kun je ook leuke vogelvoerplekjes maken. Vet vloeibaarmaken en vermengen met vogelvoer. Kopjes vullen met vet en vogelvoer en hard laten worden. Schoteltje aan de zijkant van een kopje tegenover het oortje plakken. Aan het oortje een touwtje of ijzerdraadje om op te hangen. Of een gaatje in het bordje boren en ook in het midden van het kopje. Ijzerdraad door het bordje ( bordje omkeren zodat eventuele regen er af loopt. Dan een stukje lager het kopje. Draad vastzetten. Dan kopje vullen met het vet en vogelvoer. Doordat het bordje als afdakje dient, wordt het voer niet nat. Groetjes, Elisa

Ton zei

Hoi Elisa, Dank voor de leuke tip. Met groetenTon