dinsdag 5 oktober 2021

Of het werkt?

Tja, de Chelsea flowershow heeft wat in gang gezet.

Of eigenlijk gereactiveerd: Kamerplanten. Die waren de laatste jaren eigenlijk een beetje uit beeld geraakt. Terugkijkend heeft dat denk ik te maken met ons reizend bestaan want vroeguh had ik eigenlijk een behoorlijk groen huis. 
Wat tijdens de flowershow nogal naar bovenkwam was het belang van natuur tijdens de Lockdowns van afgelopen anderhalf jaar. En dan natuur in de breedste zin van het woord dus niet alleen natuurgebieden of parken maar juist tuinen balkons en……kamerplanten. 

Nu ben ik niet van het geduld dus nadat ik had bedacht om zelf ook weer kamerplanten in huis te halen ging ik nog dezelfde middag aan de slag.



En toen kwamen ook direct die leuke potjes van pas om wat stekken te maken.

Rick was ook meteen om en toen de volgende dag bij de LIDL wat kamerplanten in de aanbieding waren kocht ik er meteen drie.


Thuis zette ik er de meegenomen palmbegonia uit Den Helder bij en de stekken van de Queens Tears plant die ik kreeg via een dame van de tuinclub. De kunstbloemen geven een kleuraccent.

Tja, en wat doet het universum? 



Dat zorgde voor een bijzettafeltje waar een varen en een Strelitzia op konden staan plus nog een grote pot met Aspisdistra.



Nu had ik die plant zelf over het hoofd gezien maar Rick vroeg me, waarom heb je die plant niet mee genomen? 
Ik was zeker teveel in beslag genomen door dat tafeltje.

In ieder geval heb ik die plant over twee potten verdeeld en die staan nu bij de entree.


De voordeur zit aan de Noord- Oostkant van het huis en die kant krijgt ‘s morgens een uur of vier zonlicht. Voldoende / niet te veel voor de planten die ik er nu heb neergezet.
De olifantsoren, de gatenplant die uit zicht staat van de Eleagnus die inmiddels alweer heerlijk ruikt en zoemt van de bijen, de aspidistra en twee soorten orchideeën. 




In de gele pot staan de orchideeën die er na onze aankomst op sterven na dood uitzagen maar natuurlijk gewoon een nieuwe kans kregen. Ze zien er nog steeds niet zo florissant uit maar in de rode cirkel is toch echt een nieuw groeipuntje te zien.

Volgende week gaat de gardenclub trouwens op orchideeën excursie en ik heb me daarvoor aangemeld. Kijken wat ik er kan leren.


Wat deed ik nog meer niet de afgelopen week naast het niet schrijven van een blog?

Gebruik maken van douche, toilet en spoelbak in de keuken. Hellup. Een verstopte afvoer naar de septictank.
Dat vroeg wel wat aanpassingen. Altijd een afwasteiltje in de spoelbak, buiten douchen met de tuinslang (gelukkig is het nog steeds heerlijk warm hier) en toilet gebruik zoveel mogelijk in een bar of openbare gebouwen of anders wat improviseren met hulp van Malle Pietje.

Gelukkig zijn de problemen inmiddels verholpen door onze onvolprezen Eduardo.

Omdat er vorige week wederom neerslag werd verwacht ging ik opnieuw kijken of ik nog wat aanpassingen kon maken aan de waterhuishouding.
Het regenwater dat op de oprit valt en via de weg in de afvoergoot in het dal loopt kan ik beter gebruiken.



Ik heb daarom een dijkje gemaakt van cement om een deel van het regenwater in de groenstrook tussen het terras en de weg te laten lopen. 
Of het werkt?
Geen idee. Het bleef droog.


Met groeten Ton

4 opmerkingen:

Jan uit Perth zei

Wat ben je toch een bezige bij, Ton! Hulde!

Ton zei

Hoi Jan, En dat terwijl ik dacht dat ik de afgelopen week wat lui deed. Met groetenTon

Clarien zei

Haha wat een leuk dijkje! Een echte Hollander blijf je toch he. :)) :P

Ton zei

Hoi Clarien, Dat blijf ik zeker en het komt hier goed van pas. Met groetenTon