donderdag 28 oktober 2021

Lekkage

Heb jij dat natte plekje gezien bij het pomphuisje?
Ja, antwoordde ik, er zit een klein gaatje in de slang.

Nu was dit natte plekje niet groter dan dertig centimeter in doorsnede dus maakte ik me er niet zo druk over.

Vanmorgen was het een ander verhaal.




Van het pomphuisje tot in de voormalige vijver. En aan het stroombed te zien ging er ook best veel water langs.

Dus eerst maar eens op onderzoek uit. 
Nu lopen er best veel van die plastic waterbuizen naast en over elkaar. Als een soort spaghetti dus. Dat heeft te maken dat het systeem op half Nederlands/Spaanse wijze organisch is gegroeid. Ik kon derhalve geen lek vinden.
Pomp maar aangezet.

Toen werd het ook wel meteen duidelijk. Op een paar centimeter boven de vloer spoot het water uit de leiding. Snel pomp uit en kijken waar het laatste water uit de pijp liep. 

Zit er een gat in zo groot als mijn vinger. Ik had voor Hansje Brinker kunnen spelen.

Vervolgens het betreffende deel van de leiding los gehaald.



Een gat; geknaagd door een rat. De tandensporen zijn goed te zien.

Nieuw stuk pijp geïnstalleerd en een paar brokken met rattengif in  het huisje neergelegd. Nou uh, vastgebonden aan een stuk ijzerdraad zodat de ratten het voer niet als een stuk naar hun hol slepen maar dat ze het los moeten knagen en het zodoende opeten. Ik ben daar eigenlijk geen voorstander van het vergiftigen van dieren maar kapotte leidingen wil ik ook niet. 


Met groeten Ton

6 opmerkingen:

Emie zei

Ratten op je erf is geen aanlokkelijke gedachte! En gaten in je zorgvuldig aangelegde besproeiingsysteem ook al niet dus ik snap je actie goed.

Ton zei

Hoi Emie, De gifblokjes zijn inmiddels bijna helemaal opgeknaagd. Met groetenTon

Mevrouw Niekje zei

Hopelijk hebben de ratten het loodje gelegd, of verhuisplannen gemaakt!!

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Eigenlijk hoop ik dat ze ergens naar zijn toegegaan maar de blokjes zijn opgeknabbeld. Wel heb ik een aparaatje geïnstalleerd dat een ultrasoon geluid maakt dat dieren afschrikt. Met groetenTon

Anoniem zei

Hoop niet dat jullie hond ook de blokjes rattengif ontdekt ?

Gr Joke.

Ton zei

Hoi Joke, De blokjes lagen in het pomphokje en dat hokje zit op slot. Inmiddels is het gif weg en zie ik geen rattensporen meer. Met groetenTon