zondag 17 oktober 2021

Drukte op de berg

Natuurlijk zagen we posters langs de weg “maar wij blijven zondag toch gewoon thuis” en besteedden er verder geen aandacht aan.

Tot vanmorgen politiesirenes diep in het dal te horen waren en langzaam dichterbij kwamen. En ja, ineens zagen we een groep motoren aankomen die de tegemoet komende auto’s op de weg stil lieten staan. Nog wat later zagen we de eerste wielrenners moeizaam de behoorlijk stijgende weg bedwingen.

Ik word dan altijd wat onrustig. Mis ik niks?
Dus toch maar in de auto gestapt om naar de doorgaande weg te rijden. Maar daar kwam ik niet aan.

Staat er een heuse opblaasbare finnishboog aan het begin van ons weggetje en is het er drukte van belang.


De wielrenner met het gele pakje staat op onze onverharde weg. Als wij naar beneden rijden moeten we bij de finish linksaf slaan.


De knul met het witte shirt zit op het huisje waar de watermeters van alle aangesloten huizen inzitten.



Ach en als je dan toch staat te kijken is het eigenlijk net iets leuker als je een gesprekje aanknoopt. Dit is de eerste keer dat deze wielertocht georganiseerd werd. Door de wielerclub uit Torrox. Ieder voor zich de berg op en als iedereen boven is in peloton naar beneden.
De man in kwestie was in Nederland geweest waar het hem wel heel prettig leek om te wielrennen en zo lekker koel.



En hup. Zo snel mogelijk naar beneden.


Vervolgens aan de maaltijd waar het wederom druk was maar dan met wespjes.


Normaal gesproken gooi ik de kluiven in het verzamelbakje voor de composthoop maar nu dacht ik” kom, laat ik ze voor de wespen neerzetten.
Maar waar? 



In de amandelboom waar er gretig van gebruikt gemaakt werd. 

Na de siƫsta een klus doen bij de buren.



Daar zitten grote kale plekken in de grasmat waar het gras dood is gegaan. Ik hark er het dorre spul uit en wip de aarde los met een spitvork om het wat luchtiger te maken.

Een week of twee geleden maakte ik al stekken van het gras om de open plekken op te vullen.



Ook voor mij een eerste keer dus twee manieren uitproberen. In een kweekkasje en buiten. Uiteraard haalde ik voor de foto het glas van de kas af.
Duidelijk is wel dat de stekken het onder glas een stuk beter doen.



Een ding is zeker: er zijn onvoldoende stekken.


Met groeten Ton

2 opmerkingen:

Emie zei

De manier waarop je de grasmat aanpakt, ga ik van je overnemen, inclusief het kweken van vers gras.

Ton zei

Hoi Emie, Altijd goed om te horen dat ik iets kan bijdragen. Ik weet niet meer wat voor soort gras jullie hebben maar hier hebben ze gras dat van die lange uitlopers maakt. Het is eigenlijk ook geen gras maar een ‘gewone” vaste plant. (Stenotaphrum) Met groetenTon