vrijdag 29 oktober 2021

Eigen schuld

Ook deze keer wordt het al wekenlang aangekondigd: regen.
Eerst twee dagen van 8 mm. Een dag later is dat ineens weer verdwenen uit de verwachtingen en zijn de komende 14 dagen gortdroog. Dan onverwachts weer regen. Nu vier dagen van ongeveer 1,5 mm. 
Er zit dus wel wat aan te komen maar wanneer echt? Weten doen we het niet.

Maarrrrrrrrr…….de laatste paar dagen is er toch sprake van enige consequentie. Komende dagen trekt er een depressie over en het zou zomaar kunnen dat we daarvan hier een beetje meekrijgen.

Een deel van de voorpret is een mooie zonsopkomst.


Want voor de mooiste foto’s is een wolkje of wat onontbeerlijk en die wolkjes zijn de aankondiging van slecht weer.

Een ander deel van de voorpret is het installeren van de waterwerken want ik wil geen druppel mislopen. 

Nog een voorpret is het mogelijk branden van de haard.

Daarvoor schilderde ik een grote plastic bak in vrolijke kleuren. Dit in tegenstelling tot de zwarte mand die ik vorig jaar voor het hout gebruikte.



Hout erin en klaar. 

Nu wil ik de fik in de kachel maar Rick vindt 1 november een mooie datum om het stookseizoen te laten beginnen. Nou ja, het is ook nog 22 graden in huis maar als halve Spanjaard zit ik met een fleecie aan.


Ons bunt zuunig.
Over geld hebben we nooit gedoe want beiden zijn we zuinig waarbij ik op het gierige af.

Twee jaar geleden lieten we een offerte maken om een deel van het grote terras te laten overdekken. Het bleek 2300 euro te gaan kosten en dat vonden we beiden té veel. Dus lieten we het zitten. Maar de afgelopen jaren komt de gedachte aan die overkapping toch steeds weer naar boven.

Vanmorgen een afspraak gemaakt met de constructeur.  

Allereerst willen we een tweede dakje boven het haardhout. Één houthok is onvoldoende.


Nu kan ik als Malle Pietje dat blauwe plastic negeren maar Rick is het een doorn in het oog. Een aangezien hij hier ook woont en er dus iets over te zeggen heeft, komt er gewoon net zo’n dakje op als het bestaande houthok.



En weetje? 
Als het dakkie er is ben jij er het meest mee in je sas.
En dat zou zomaar kunnen.


En dan de terras overkapping. 
Uh, jullie vonden het toen te duur maar met de huidige prijsstijgingen moet je er vanuit gaan dat het materiaal ongeveer 40% duurder is, zei Carlos.
Tja, en……we hebben er ook nog eens twee jaar minder plezier van gehad.
Verkeerde zuinigheid zou mijn vader zeggen.




We hadden net wel een mooi oranje zonnetje dat de keuken in scheen. Gelukkig kost dat niets.

 
Met groeten Ton

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Misschien een hele stomme vraag hoor, maar kunnen jullie zoiets zelf niet maken? Dat scheelt geld en je kan het op jullie eigen tempo doen.

Ton zei

Hoi Renske, Er zijn geen stomme vragen. Zo’n afdak behoort tot echte constructie. Daar heb ik geen weet van en het moet wel stevig zijn vanwege de wind. Daarbij heb ik ook de gereedschappen niet. En misschien het belangrijkste: ik houd niet zo van hoogte. Nee, laat Carlos het maar doen. Met groetenTon